© ATV

Toby Alderweireld bezingt Antwerpen in drankjes van MM Antverpia

Antwerpen -

Voetballer Toby Alderweireld brengt drie dranken op de markt. Niet onder eigen naam maar, zoals het Toby betaamt, onder Antwerpse vlag. Op het etiket, in de naam en zelfs in de creatie van de fles loopt het product over van de Scheldestad.

Johan Van Baelen

Toby Alderweireld, dat is de rots in de branding achterin bij de Rode Duivels en natuurlijk bij zijn eigen ploeg, Royal Antwerp Football Club. Nog voor hij er aan de slag was, kreeg hij de status van monument op gekleefd. Terecht, want van bij het eerste fluitsignaal in België liet hij zich gelden als kwaliteitsvolle aanwinst.

Laat dat, kwaliteit en monument, nu juist sleutelbegrippen zijn in de creatie van de distillaten die hij op de markt brengt. “We gebruiken noch mijn gezicht, noch mijn naam. Ik ben eerder bezieler van dit ene product. Als mijn naam al verbonden was aan vijf andere producten zou dit niet meer zo sterk overkomen.”

Drank met dubbele bodem

Dat heeft te maken met geloofwaardigheid, stelt Alderweireld. “Het moet steeds meer om het product draaien en steeds minder om mij. Wij geloven zo sterk in dat product, dat MM Antverpia er uiteindelijk zal staan zonder dat ik nog word vernoemd.”

In die naam schuilt al een dubbele bodem, zoals er nog veel meer verborgen zijn in de fles en in de dranken. Zoals Toby zelf aangaf: de beleving is zeker zo belangrijk als de drank. Maar het is wel met drank begonnen, niet? “Twee, drie jaar geleden zijn twee gepassioneerde distillateurs, jongens uit Brasschaat die ik als Ekerenaar al kende, met hun product naar mij gekomen. Na het proeven, wilde ik het wel een kans geven. Omdat ik geen kenner ben, hebben we verschillende sommeliers laten proeven en die vonden het goed, enorm goed zelfs. Dan ben ik mee in het project gestapt om de fles en het verhaal eromheen mee te ontwikkelen.”

Toby beaamt dat die laatste twee aspecten geld kosten, maar gaat onverstoord verder. “Het is een Antwerps product en wij dragen de stad in ons hart. Voor ons verhaal vonden we de inspiratie in het Centraal Station. Want dat is het eerste visitekaartje dat een Antwerpenaar kan afgeven aan mensen die onze stad bezoeken. Bovendien was Antwerpen-Centraal vroeger een eindstation (nu rijden treinen eronderdoor, red.). Antwerpenaars vonden dat je nergens meer naartoe moest, eens je in Antwerpen aankwam. Die ambitie koesteren we ook met onze drank en onze fles.”

Van postcode tot Schelde

Niet onterecht, want zoals reeds aangehaald zit die fles vol dubbele bodems en verwijzingen naar de stad, te beginnen met de naam Antverpia. “Dat is de oudste geschreven naam van de stad en het Romeinse cijfer MM is 2000, toevallig de postcode van Antwerpen.” Dat is nog maar een begin, want op de schouder van de fles zie je duidelijk de bekende koepel van het stationsgebouw. “Heb je de Antwerpse handjes gezien op de hoeken van de fles? En aan weerskanten zie je de burcht uit het stadswapenschild. Tussenin staat de typische stationsklok altijd op 20.00u., weer een hint naar de postcode. Onderaan de fles zie je de stenen van Het Steen. Daaronder verwijst de bodem van de fles naar de Schelde. Elke bodem is verschillend, zoals ook de Schelde op geen twee plaatsen gelijk is.”

In die fraai geboetseerde flessen brengen jullie gin, pastis en amaretto. Zijn daar ook weer verhalen aan verbonden? “Zeker, en nog meer hints.”

De Gin 1501 kreeg een gouden etiket, verwijzend naar de gouden 16de eeuw voor Antwerpen. ©  Jan Van der Perre

“Dit is Gin 1501, het gouden etiket en 1501 zijn knipoogjes naar het begin van de zestiende, Gouden Eeuw voor Antwerpen. De pastis kreeg 1794 mee als datum, het jaar dat de Franse revolutie van 1792 kwam overwaaien naar onze streken. En de amaretto kreeg 1905 mee, het jaar dat het Centraal Station in gebruik werd genomen.”

Hulp van productontwikkelaar

Volgens de voetballer-drankslijter staan al die valse bodems mekaar niet in de weg. “Nee, het zijn stukjes geschiedenis waarop we trots zijn en het is leuk dat je bij een cadeau als deze fles een verhaal kan vertellen. Op onze website staat het nog eens allemaal uitgelegd.”

Een specialleke in het dubbele deksel van de doos: daarop prijkt het stadsplan. De dop van de fles pastis priemt door het Centraal Station op het plan. ©  Jan Van der Perre

Dat is nodig, want het hele verhaal kwam er niet in een klap, toch? “Nee, we hebben veel ideeën afgewogen. Daarvoor zochten we hulp bij Absintt Innovation Agency, een productontwikkelaar. Zij zegden wat mogelijk was en wat niet. Er zijn ook veel ideeën afgevoerd, zoals een kleur in het glas. Ik ben ook fier we voor alles zo dicht mogelijk in en rond de stad zijn gebleven: voor de productontwikkeling, voor het etiket, de doppen. Alleen het glas is niet van hier.”

Hopelijk wordt dat geen probleem, want glas dreigt schaars te worden. “We zijn goed voorbereid. Tot ver in de toekomst staan al dagen gepland waarop onze fles in productie gaat.”

Het valt op: je loopt over van Antwerpen, hé? “Dat is ook de sterkte van het product. Heel het team draagt Antwerpen in het hart. Ik spreek ook uit mijn hart. Ik moet hier niets aflezen. Dat draagt bij tot de geloofwaardigheid. MM Antverpia is er ten slotte niet alleen voor Antwerpenaren. Het is een uitnodiging voor iedereen: Antwerpen heeft zoveel te bieden, geniet mee van een stukje ambacht en kwaliteit van hier.”

Toby met zijn verzameling dranken: een witte doos voor de gin, een zomers blauwe voor de pastis en zilver-brons voor de amaretto. ©  Jan Van der Perre

En wat met de smaak?

De gin heeft 38° alcohol, is bereid op basis van graan en jeneverbes en heeft in de neus toetsen van citrus. Hij heeft een lange en complexe afdronk zonder te alcoholisch te worden. Ook fijn met een premium tonic.

MM Antverpia wil met de pastis ook een jeugdig publiek aanspreken. Hij is dan ook zacht en staat bijna bol op de tong. Een vleugje venkel geeft er een interessante twist aan.

De amaretto is de lieveling van Toby. Hij is gemaakt van 100% echte amandelen en kreeg een beetje karamel mee voor de kleur en de zoetigheid. Dit drankje verschilt duidelijk van de industriële amaretto’s, is stroperig en heeft een lange afdronk. “Natuurlijk mogen wij als voetballers een glaasje nemen, aan het eind van een periode van hard werken. Ik ga dan – zoals bij vlees – voor weinig, maar van grote kwaliteit.”

www.mmantverpia.com

MM Antverpia is te koop online en in gespecialiseerde zaken (van 54 tot 55,50 euro). De dranken zijn aanwezig in diverse horecagelegenheden.

Aangeboden door onze partners