Guy Campo en medewerksters Carla Janssens en Marit van Riemsdijk met het zeldzame paneel van Catharina van Hermessen. ©  Campo & Campo

Topwerken vertellen verhaal 125 jaar kunsthandel Campo

Berchem -

Niet alleen warenhuis Inno en de Elisabethzaal vieren hun 125ste verjaardag, ook het begin van veilinghuis Campo & Campo gaat terug tot 1897. Guy Campo en zijn team vieren dat met een expositie met sleutelwerken uit het verre en nabije verleden. Een tweede tentoonstelling vertelt een alternatieve geschiedenis met enkel vrouwelijke kunstenaars.

Frank Heirman,

In 1897 kocht kapper Guillaume Campo een schilderij van Romain Steppe voor 1,75 frank en wist het door te verkopen voor 2,25 frank. Dat betekende de start van een van de belangrijke kunsthandels en veilinghuizen van België. Guillaume zou snel zijn kapsalon in de Parochiaanstraat vaarwel zeggen om zich volledig op de kunst te storten. Met succes want in 1909 zat hij al op de Meir waar hij meerdere zalen beheerde.

Berchem Palace

In 1952 namen zonen Frans en Freddy over. Ze openden in 1964 op de Meir een spectaculaire Rotonde-zaal die massa’s kunstliefhebbers en passanten trok. In de jaren negentig van vorige eeuw nam de derde generatie Campo over. Al dertig jaar runt Guy Campo zijn veilinghuis Campo & Campo vanuit de gewezen cinema Berchem Palace.

“De kunsthandel is geëvolueerd van overvolle veilingzalen naar online platforms met weinig contact met de kunstverzamelaar”, beseft Guy Campo. “Toch blijven wij zeker inzetten op fysieke veilingen, afgewisseld met tentoonstellingen zodat kunst een echte belevenis blijft.”

Voor de jubileumtentoonstelling zette hij alle zeilen bij om zo veel mogelijk topwerken van kunstenaars te tonen die een rol hebben gespeeld in de lange geschiedenis van het veilinghuis. De expositie verzamelt meer dan 150 schilderijen en beelden, die een goed overzicht geven van de Belgische kunst van de laatste 150 jaar. Het begint met negentiende-eeuwse romantici en realisten die getoond worden in een nagebouwd kunstsalon. De doeken hangen er in drie rijen boven elkaar, zoals toen gebruikelijk.

Het nagebouwde 19de-eeuwse kunstsalon..  ©  FH

In de royale cinemazaal en op het balkon valt veel werk van Léon Spilliaert, Floris Jespers, Paul Joostens, Prosper De Troyer, Gust De Smet en Vic Gentils te bewonderen, kunstenaars aan wie Campo in het verre verleden belangrijke retrospectieves wijdde. Guy Campo zelf organiseerde de laatste jaren opgemerkte exposities rond Louis Van Lint, Jan Cox, Panamarenko en Paul Van Hoeydonck. Ook zij zijn goed vertegenwoordigd.

Aankondiging uit 1967, toen nog tweetalig. ©  FH

In de tentoonstelling is ook archiefmateriaal te zien uit de geschiedenis van het veilinghuis. Zo werden zelfs enkele reclameborden en affiches uit de Rotonde op de Meir opgeduikeld. En bij de receptie hangt een groot landschap van Jules Dupré uit de Barbizon-school, dat vijftig jaar lang aan de ingang op de Meir hing. “Het werd bij de verhuizing in 1992 verkocht, maar veel oudere klanten bewaren er nog herinneringen aan”, weet Guy Campo die het doek weer wist op te sporen.

Vrouwelijke kunstenaars

In de nieuwbouw die twee jaar geleden werd afgerond, staat nog een tweede tentoonstelling opgesteld. Ook die is best ambitieus. Women with attitude brengt een alternatieve kunstgeschiedenis van louter vrouwelijke artiesten. Het verhaal begint al in de zestiende eeuw met De ontmoeting van Christus met Veronica van Catharina van Hermessen, de allereerste schilderes die een zelfportret maakte. Uit een kerk in Herentals komt Judith en Holofernes, mogelijk van de hand van Michaelina Wautier, de herontdekte barokmeesteres.

‘Tango’ van Marthe Donas naast een Nana-beeld van Niki de Saint-Phalle. ©  FH

“Toen we die twee werken toegezegd kregen, zijn we bij verzamelaars op zoek gegaan naar hun topstukken door vrouwen”, zegt Carla Janssens, assistent manager van het veilinghuis die de expo mee samenstelde. De oogst oogt fraai: van het impressionisme van Anna Boch over het modernisme van Marthe Donas en Sonia Delaunay tot de surrealisten Jane Graverol en Rachel Baes om te eindigen bij Niki de Saint-Phalle.

De tentoonstellingen zijn alle dagen gratis te bezoeken, tot en met 8 oktober.

www.campocampo.be

Vastgoed

Jobs in de regio