© RTV

Fien Leysen neemt Jaak Van Assche onder de arm voor theaterstuk over legendarische Meurop-fabriek: “Toen ik hier stopte met werken, waren er hier 60 koppels ontstaan”

Rijmenam, Bonheiden -

Rijmenam is een groot stuk cultureel erfgoed rijker. Dit weekend speelt Jaak Van Assche de rol van een werknemer in de Meurop-fabriek in Rijmenam (Bonheiden) die in 1980 teloorging. De regie ligt in handen van de Bonheidense Fien Leysen. Rijmenammenaar Jan Dewinter staat in voor de productie, zijn zoon Bert voor de muziek.

Erik Van Eycken

Ook al kadert het binnen Open Monumentendag, dat dit jaar gaat voor het thema ‘duurzaamheid’, toch gaat het stuk Meurop verder dan alleen de Rijmenamse couleur locale. Jaak Van Assche kruipt in de huid van een werknemer van Meurop en blik terug op ‘zijn’ carrière in de fabriek, die weleens ‘Ikea avant la lettre’ wordt genoemd. De Meurop-fabriek was tot 1980 een toonaangevend bedrijf waar bijna duizend mensen – voornamelijk uit buurgemeenten – werkten. De brand in 1979 luidde het einde in van de productie van de legendarische zetels, bedden, matrassen en meubilair.

Jaak Van Assche kruipt in de huid van een ex-werknemer van de Meurop-fabriek. © Erik Van Eycken

Ook op video vastgelegd

Een reünie van ex-werknemers, nu exact een jaar geleden, gaf de doorslag om de geschiedenis van de fabriek voor eeuwig vast te leggen. Het toneelstuk wordt immers ook op video vastgelegd. “Ook al waren de voorstellingen dit weekend in een mum van tijd uitverkocht, toch kunnen zij die er niet bij waren, achteraf nog genieten van de geschiedenis van de fabriek en de manier waarop Jaak en Fien die in beeld brengen”, zegt Sam Vervoort, programmaverantwoordelijke van GC ’t Blikveld, dat instaat voor de coördinatie.

Bert Dewinter staat in voor de muziek. © Erik Van Eycken

Film

Productieverantwoordelijke Jan Dewinter contacteerde Fien Leysen, die voor een grote uitdaging stond. “De fabriek ging meer dan veertig jaar geleden overkop, toen was ik nog niet geboren. Op basis van verhalen van ex-werknemers reconstrueerden we de werkomstandigheden. We hebben uren aan film vastgelegd. Sommigen wilden liever niets kwijt omdat ze de geest van de voorstelling niet goed konden kaderen”, zegt regisseur Fien Leysen. Toch was er voldoende materiaal om iedereen – ook mensen die de fabriek nooit goed hebben gekend – via een theatervoorstelling (en expo) een goed idee te geven waar de Meuropfabriek voor stond, en wat ze voor de werknemers heeft betekend.

Jaak Van Assche en regisseur Fien Leysen. © Erik Van Eycken

Eén grote familie

Een van de ex-werknemers Is Maria Verschooren, die nu in Keerbergen woont. In 1965 begon ze in de fabriek te werken. “Ik begon hier te werken toen ik amper 17 jaar was. Mijn man Ferdinand Vranken, die ik er leerde kennen, heeft hier zelfs twintig jaar gewerkt. Het was verre van uitzonderlijk dat hier koppels werden gevormd, want we woonden allemaal in de buurt. En ook al waren er bijna duizend werknemers, toch was dit één grote familie. Toen ik hier stopte met werken, waren er maar liefst zestig koppels die hier zijn ontstaan. Maar ook mijn zussen en de broer van Ferdinand werkten hier”, getuigt ze. Toen Jaak Van Assche een stukje van de toneelopvoering bracht, werd ze terug in de tijd gekatapulteerd. “Dit is waarheidsgetrouw, ik kan me hier volledig in vinden. Fien heeft blijkbaar goed naar me geluisterd. We hebben vier uur samengezeten. Ja, we hebben hier echt allemaal heel graag gewerkt.”

Maria Verschooren werkte vijftien jaar in de fabriek en leerde er haar man Ferdinand kennen. © Erik Van Eycken

Archieffoto van werknemers aan de Trefac-Meuropsite. © Claude & Freddy Pire en Louisa Van Der Veken

Bruisende omgeving

Schepen van Cultuur Mieke Van den Brande (CD&V) is heel gelukkig met het initiatief en spreekt van een voorbeeld van ondernemerschap, tewerkstelling en vrije tijd. “Dit bedrijf verbond mensen en dat leggen we nu vast in een theaterstuk. Maar daar stopt het niet bij. De getuigenissen die we verzamelden, zijn gebundeld in een mooi boekje genaamd ‘Trefac-Meurop (1946-1980) herleeft – verhalen van oud-werknemers’. Het is van de hand van Jan Van Daele, Leo Van Dessel en Arend Pelgrims”, zegt Van den Brande. Ze geeft ook nog mee dat de meubelen van de fabriek momenteel zeer gegeerd zijn op de vintagemarkt. “De werknemers waren allemaal trots op hun realisaties. Vandaar dat de producten van Europese topkwaliteit waren. Bovendien had deze locatie een grote impact op het leven in Rijmenam. Deze site, die er jarenlang troosteloos bijlag, wordt binnenkort een bruisende omgeving. Het centrale gebouw blijft echter behouden.”

Schepen van Cultuur Mieke Van den Brande geeft uitleg over hoe het stuk tot stand is gekomen. © Erik Van Eycken

Gezwicht

Fien Leysen contacteerde initiatiefnemer Jaak Van Assche en vroeg hem om de hoofdrol op zich te nemen. “Ik twijfelde eerst, want ik speel liever geen toneelstukken meer omdat er zoveel tekst uit het hoofd moet worden geleerd”, zegt Van Assche. “Maar ik ben vertrouwd met het werk van Fien en vind het uitstekend. Dus ik ben dan toch maar gezwicht. De aanleiding voor dit stuk is het verdwijnen van de site. Ik vind het belangrijk voor de lokale bewoners dat ze even stilstaan bij wat hier allemaal is gebeurd, maar ook bij de koppeltjes die hier zijn gevormd.”

De Dijledonk-site wordt een woon- en werkomgeving. © Erik Van Eycken

Uitverkocht

Voorlopig houdt GC ’t Blikveld het komend weekend op drie voorstellingen, die overigens allemaal zijn uitverkocht. “We zien het als de aftrap van ons cultureel seizoen”, zegt Sam Vervoort van ’t Blikveld. “Praktisch gezien is het moeilijk om de productie te verlengen.” De voorstellingen vinden plaats in de centrale inkomhal van de oude fabriek op de Oude Keerbergsebaan. De bezoekers nemen plaats op de vintage Meurop-stoelen.

www.blikveld.be

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio