Een vijftiger raakte vrijdag zwaargewond na een aanrijding. ©  bfm

Fietsersbond en Vlaamse overheid botsen na fietsongeval op rondpunt: wel of geen dubbelrichtingsfietspad?

Wommelgem -

Het ongeval op het rondpunt, waarbij vorige vrijdag een 51-jarige Wommelgemnaar zwaargewond raakte, had vermeden kunnen worden indien duidelijker was aangegeven dat het bewuste fietspad verkeer in twee richtingen toelaat, meent de Fietsersbond. “Maar dat is geen dubbelrichtingsfietspad”, reageert Gilles Van Goethem, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Jan Auman

De aanrijding gebeurde aan de uitrit van de parking van het bekende fruitkraam Cools. De man was op weg richting Wijnegem. Luc Van Elsacker van de lokale Fietsersbond ging ter plaatse om na te gaan in welke omstandigheden het ongeval gebeurd is. Zijn conclusie: een gebrekkige signalisatie lag wellicht mee aan de oorzaak.

LEES OOK. Fietser in kritieke toestand na ongeval aan carpoolparking in Wommelgem

Het rondpunt van Wommelgem van bovenaf gezien. Alleen op het fietspad ter hoogte van de rode lijn mag je in twee richtingen fietsen. In de gele cirkels komen waarschuwingsborden om chauffeurs hierop attent te maken als ze de parking op- of afrijden. Het fietspad aan de andere zijde, waar het ongeval gebeurd is, is slechts voor verkeer in één richting.  © RR

“Als je de parking aan het groentekraam verlaat, moet je als automobilist uiteraard het fietspad oversteken om op de baanvakken te komen”, schetst Van Elsacker de situatie. “Maar je kan daar op geen enkele manier zien dat het hier over een fietspad gaat waar fietsers in beide richtingen mogen rijden. De bestuurder die de park and ride verlaat, kijkt uiteraard automatisch naar links en denkt op het gaspedaal te kunnen drukken wanneer hij uit die richting geen fietser ziet komen. Maar er mag dus ook een fietser van rechts komen die richting Wijnegem rijdt. Dat is precies wat er vrijdag gebeurd is met het gekende noodlottige gevolg.

De locatie van het ongeval: de uitrit van Fruitmarkt Cools op het rondpunt. De status van het fietspad is voer voor discussie. © RR

Twee richtingen of één?

Van Elsacker vindt het ongehoord dat wie de parking op het rondpunt verlaat, geen enkele waarschuwing krijgt dat het hier over een tweerichtingsfietspad gaat. “Deze verkeersweg is een gewestweg en dus is het aan het Agentschap Wegen en Verkeer om de nodige voorzieningen te treffen”, klinkt de lokale spreekbuis van de Fietsersbond streng.

“Waarom kunnen er op zeer korte termijn geen witte pijlen op het fietspad aangebracht worden, waardoor de autobestuurder er op attent wordt gemaakt dat fietsers uit de twee richtingen kunnen en mogen komen? Dezelfde gevaarlijke situatie doet zich trouwens voor aan de andere zijde van het rondpunt, ter hoogte van restaurant Wok Time. Ook daar is er ter hoogte van de kleinere parking geen enkele aanduiding dat er een ’tweerichtingsfietspad’ ligt.”

Luc Van Elsacker van de Wommelgemse milieuraad en Fietsersbond. © JAA

Waarschuwingsborden

“Klopt niet”, corrigeert Gilles Van Goethem namens de Vlaamse overheid. “Dit is wel degelijk een fietspad voor gebruik in één richting en dus géén dubbelrichtingsfietspad zoals men foutief veronderstelt. Hier gaan we dan ook geen bijkomende signalisatie plaatsen.”

Aan het rondpunt van Wommelgem is slechts een klein deel van het fietspad wel dubbelrichting. (zie rode lijn illustratie) Hier gaan we nog waarschuwingsborden (B1 met onderbord M10) en markering (dubbele pijlen op het fietspad) plaatsen om te verduidelijken dat fietsers hier uit beide richtingen kunnen passeren. Dit ter hoogte van de gele cirkels op de figuur.”

Met het slachtoffer van het ongeval, die in kritieke toestand naar het ziekenhuis was gevoerd, zou het overigens relatief goed gaan. De man is volgens de politie buiten levensgevaar. 

 © RR

 © RR

AWV laat deze borden plaatsen, maar niet op de plek van het ongeval © RR

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio