Guido Vaganée (links) en Jan Fonderie in Achterdiedonken. © Erik Van Eycken

Oppositie razend over keuze van trajectcontroles: “Dit is weggesmeten belastinggeld”

Bonheiden -

Zowel de Groen- als de N-VA-fractie in Bonheiden begrijpt de selectie van de straten waar negen extra trajectcontroles komen niet. Drie spannen voor hen de kroon: Dorp, Achterdiedonken en in de Oude Kasteellaan. “In Achterdiedonken passeren gemiddeld per dag amper zestig wagens. De keuze is onbegrijpelijk”, zegt fractieleider Guido Vaganée (N-VA).

Erik Van Eycken

De extra trajectcontroles hebben de voorbije tien maanden heel wat stof doen opwaaien in Bonheiden. Die storm is nog steeds niet gaan liggen. Nadat het bestuur besliste om van het omstreden TAAS-systeem (Trajectcontrole as a service) dat in privéhanden ligt, af te stappen, gaat het nu in zee met Cipal Schaubroeck dat diensten levert voor Vlaamse overheden. De oppositie juicht deze beslissing toe omdat het naar eigen zeggen “nu juridisch in orde is”, maar hekelt de manier waarop de keuze is gemaakt om de trajectcontroles in te plannen. “Ondanks de belofte van de meerderheid, werden de buren van de betrokken straten nooit geraadpleegd”, zegt fractieleider van N-VA Guido Vaganée.

Ook in Dorp (centrum Bonheiden) komt er een trajectcontrole. © Erik Van Eycken

Weinig wagens

Ook volgens Groen-fractieleider Jan Fonderie is de keuze verkeerd. “Het heeft totaal geen zin om trajectcontroles in te voeren in straten waar amper wagens rijden. Dit is weggesmeten belastinggeld. Per trajectcontrole kost het de belastingbetaler 135.000 euro. We zijn niet tegen trajectcontroles, maar ze moeten wel komen op plaatsen waar het nodig is.”

Zowel Vaganée als Fonderie zeggen dat trajectcontroles in Achterdiedonken, Dorp en de Oude Kasteellaan absurd zijn. “In Achterdiedonken passeren gemiddeld per dag amper zestig wagens. Dat wezen objectieve tellingen uit. De keuze is onbegrijpelijk. Meer nog, door hier een trajectcontrole te installeren incentiveert het de bestuurder om deze fietsstraat alsnog als rijweg te gebruiken. Er zijn andere manieren om hier het verkeer te weren”, zegt fractieleider Guido Vaganée (N-VA).

Achterdiedonken is een fietsstraat die de verbinding vormt tussen Bonheiden en Sint-Katelijne-Waver. © Erik Van Eycken

Obstakel

Wat beiden nog stoort is het weghalen van ‘de knip’ in de Oude Kasteellaan. “We hebben dat destijds samen ingevoerd en de inwoners zijn erg tevreden. Plots draait het bestuur de situatie om terwijl er aan de sportvelden net géén trajectcontrole geldt. Enige uitleg van het bestuur ontbreekt”, aldus Fonderie. De fractieleiders menen ook dat een trajectcontrole in Dorp (centrum Bonheiden, de verbindingsbaan tussen Keerbergen en Mechelen) volledig overbodig is. “Het is wel heel makkelijk dit te omzeilen door af en toe een zijstraat te nemen. Die zijn er genoeg. Dit is gewoon weggesmeten belastinggeld”, zegt Fonderie.

Achterdiedonken: de oppositie vindt dat een trajectcontrole hier overbodig is. © Erik Van Eycken

Natrappen

Schepen van Mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld) vindt de kritiek ongepast. “Dit is natrapperij. Beiden weten al langer dat deze straten op ons lijstje stonden. Kritiek kwam er niet. We hebben tellingen die het tegendeel bewijzen. In juni was er zelfs een gemeenteraadscommissie met Groen en N-VA om meer duiding te geven. In mei al, werd het voorstel unaniem goedgekeurd. We pakken vooral de routes aan die belangrijk zijn voor fietsers en schoolgaande jeugd, en Achterdiedonken hoort daar nu eenmaal bij.”

Vaganée: “We hebben ons altijd verzet tegen deze keuze. Tijdens de gemeenteraadscommissie werd alleen over het financiële luik gesproken.” De fractieleider ziet meer heil in trajectcontroles op de Hollakenbaan en de Boortmeerbeeksesteenweg. “Buiten de aangekondigde trajectcontroles willen we dit met de oppositie graag bekijken”, besluit hij.

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio