Donderdag mag het verkeer hier weer passeren.  © Marc Peeters

Klinken op het einde van de werken op N13: “Moordstrookjes zijn verleden tijd”

Grobbendonk -

Het gemeentebestuur van Grobbendonk en aannemer DCA nodigen de inwoners van Grobbendonk uit om woensdagavond tussen 18 en 20u een glas te komen drinken op het (bijna) einde van de werken op de N13. Een goede reden om nog een tweede glas te drinken is dat de moordstrookjes langs de gewestweg nu allemaal zijn verdwenen. Op één september gaat de weg officieel open.

Marc Peeters

Zwakke weggebruikers waren al tientallen jaren vragende partij voor veilige fietspaden langs de N13. Vanaf de kanaalbrug in Herentals via De Lindekens in Grobbendonk tot aan de gemeentegrens met Nijlen moesten fietsers het stellen met een smal fietsstrookje dat enkel door wat schilderwerk was gescheiden van de rijbaan voor auto’s en vrachtwagens.

Het was aanvankelijk niet alleen wachten op budgetten. Om vrijliggende fietspaden te kunnen aanleggen, moesten alle aangelanden een stukje voortuin afstaan. Soms liepen de onderhandelingen met de betrokken eigenaars vlot, twee deuren verder was de bereidheid heel wat minder. Waar geen regeling kon worden getroffen, volgde uiteindelijk een onteigening.

Fietsen langs de N13 was tot voor kort een hachelijke onderneming. © Marc Peeters

In 2016 werd gestart met de eerste fase. De Lierseweg in Herentals en een deel van de Herentalsesteenweg in Grobbendonk werden opnieuw aangelegd met veilige fietspaden. De werken voor de laatste fase, een strook van zo’n drie kilometer tussen de E313 en de grens met Nijlen, gingen in mei van vorig jaar van start. Doorgaand verkeer was soms helemaal niet, maar vaak slechts in één rijrichting mogelijk. Dat zorgde voor heel wat tandengeknars achter het stuur.

Het deel tussen E313 en Lindekens was deze winter al klaar. © Marc Peeters

Die verkeersellende is nu voorbij. De rijwielpaden liggen nu meestal achter de bomen. Bij het korte stukje rijweg tussen de Pallieterdreef en kruispunt Lindekens wisselden parkeerplaatsen en fietspad bovendien van plaats. Zo schermen de geparkeerde wagens de fietsers af van het autoverkeer. Ook het kruispunt De Lindekens werd heringericht met meer voorsorteerstroken en slimme verkeerslichten. De N13 kreeg ook een paar veilige oversteekplaatsen.

“De werken zijn nog niet helemaal klaar”, weet Marianne Verhaert (GiB), burgemeester van Grobbendonk. “Er moeten nog wat klinkerwerken gebeuren, een bushalte verder afwerken, definitieve verkeerlichten voor De Lindekens en er komen ook nog nieuwe aanplantingen van bomen langs de weg, maar die werken zullen geen noemenswaardige verkeershinder meer met zich meebrengen.”

Op de definitieve verkeerslichten is het nog even wachten. © Marc Peeters

De buurtbewoners van de Sperwerlaan kunnen ook opgelucht ademhalen. Lokaal verkeer mocht de wijk tijdens de werken als omleidingsweg gebruiken. Omdat vrachtwagens dat deden, werd onder meer geëxperimenteerd met slagbomen, maar die werden voortdurend stuk gereden.

“Voor de Sperwerlaan en omgeving gaan we weer naar de situatie van voor de werken”, zegt Marianne Verhaert. “Dat wil zeggen dat er wegversmallingen komen, zodat doorgaand vrachtverkeer niet mogelijk is. In de woonwijk zelf zal met onmiddellijke ingang een zone 30 geïnstalleerd worden. Op die manier wordt ook hier wandelen of fietsen een stuk veiliger.” (mph)

MEER OVER Mobiliteit Kempen

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio