Kathleen met dochter Jasmijn (3) verwelkomt de Tsjechische kapitein Filip Houdek aan boord van de Flamingo II, vroeger de Marta, het zusje van het schip waar Houdek op vaart in Praag. ©  kristin matthyssen

Tsjechische kapitein komt helemaal met bus uit Praag om vermist zusje van zijn schip te bezoeken

Broechem, Massenhoven -

Hoe groot kan de liefde voor een schip zijn? Iemand zonder zeebenen snapt het niet. Dertien uur zat de Tsjechische kapitein Filip Houdek (32) op de bus van Praag naar Antwerpen om op het Albertkanaal in Broechem de Marta te bezoeken, het zusterschip van de Odra waar hij zelf mee op de Moldau vaart. In december vorig jaar kon hij de vermiste Marta na een jarenlange zoektocht traceren.

Kristin Matthyssen

Overladen met cadeaus, van wijnen over chocolade tot toeristische gadgets van de rederij waar hij riviercruises voor verzorgt in Praag, stond Filip Houdek woensdag in Massenhoven. Dinsdagavond laat was hij met de bus in Antwerpen gearriveerd, waar hij tot zaterdag op hotel verblijft. Tien uren van Praag naar Düsseldorf en dan nog eens drie uur naar Antwerpen: wie een passie heeft voor scheepshistoriek is niet tegen te houden. Het leek alsof hij een eigen familielid na een jarenlange zwerftocht zou terugzien. Hij was niet eerder kunnen komen, omdat hij normaal altijd zeven dagen vaart en drie dagen verlof heeft. Te kort om naar Antwerpen te komen. Nu had hij voor het eerst tien dagen zomervakantie.

Filip Houdek was beladen met cadeaus. ©  kma

De geschenken waren bestemd voor ons van Gazet van Antwerpen omdat we meehielpen bij de zoektocht en voor heemkundige Kevin Verboven uit Massenhoven die Houdeks oproep in december op Instagram opmerkte. Ook voor Tom Koens (41) en Kathleen Luyckx (40), de huidige eigenaars van de Marta die nu onder de nieuwe naam Flamingo II verbouwd tot woonboot op het Albertkanaal in Broechem ligt, had Filip souvenirs meegebracht. Waaronder één heel bijzonder: een scheepskalender van 2022 waarin ook hún Marta/Flamingo II staat afgebeeld op een oude foto.

Zoektocht

De zoektocht in een notendop: Filip Houdek raakte als kind gefascineerd door de Odra en de Wisla, twee rivierschepen die langs het huis van zijn grootouders in Praag voorbij gleden. In de jaren zestig van vorige eeuw bouwde de SPJD dertien van dit type schepen op de scheepswerf in Gdansk in Polen. Twee, waaronder de Odra, varen in Praag, de tien andere bevinden zich in Polen. Houdek bezocht en documenteerde de zusjes allemaal persoonlijk. Maar eentje, de Marta, bleef vermist. “De familie was incompleet”, zegt hij.

Van matroos werkte Filip Houdek zich op tot kapitein. Hij vaart nu zelf met de Odra met toeristen over de Moldau in Praag. Uit onderzoek wist hij dat de Marta in 1997 in België was beland. Op Instagram lanceerde hij een ultieme oproep, waarop een Tsjechische binnenschipper reageerde. Hij vertelde dat hij zes jaar geleden een schip dat hard op de Odra leek in Wijnegem had zien liggen. Aan Tsjechisch binnenschippers die soms op Antwerpen varen, vroeg Filip mee uit te kijken. In november 2021 stuurde iemand hem dan een vage foto van een schip op het Albertkanaal in een landschap met weinig herkenningspunten. Via Google Maps vond Filip het schip in de buurt van Massenhoven terug. Het was dan op die hashtag ‘Massenhoven’ dat Kevin Verboven reageerde.

Met Tom en tweeling Jasmijn en Ben aan de stuurhut. ©  kma

We gingen voor Gazet van Antwerpen aan de woonboten kijken in Broechem, en kregen via via het nummer van Tom Koens (41) en Kathleen Luyckx (40), die in 2016 met de Marta deelnamen aan het Eén-programma De Verbouwers. Toen heette het schip de Relax. “Het was toen al een woonboot”, vertelt Kathleen. “Wij hebben hem Flamingo II gedoopt, naar Toms eerste schip Flamingo.”

Marta in de kalender die Filip meebracht. ©  kma

Stuurhut

Om de Marta te bezoeken, zette Filip zijn kapiteinspet op. “Er is heel veel aan verbouwd”, merkte hij meteen. “Maar de naam en het stadslogo zijn nog zichtbaar.” Volgens Kathleen is de stuurhut ook nog vrij origineel.

Filip Houdek op de Marta, met onder hem nog de naam Verona die het schip even droeg. ©  kma

Filip begon meteen ijverig data uit scheepsdocumenten over te schrijven om de geschiedenis van de Marta te reconstrueren, die kennelijk na Marta eerst nog Verona heeft genoemd en dan de Relax en vervolgens Flamingo II werd. Ze voer ook nog een tijd voor de bvba Verona op het Kanaal Dessel-Schoten.

Nu ze een driejarige tweeling Ben en Jasmijn hebben, stellen Kathleen en Tom hun woonboot te koop.

Familiereünie

Het zou toch kolossaal zijn om Marta met haar zussen te herenigen? “Ze kan nog varen”, zegt Kathleen. Waarom koopt Filip Houdek de Marta niet? “Goh, als ik het geld had: meteen”, zegt hij. “Ik kan wel eens horen bij andere schippers in Gdansk om het vermist familielid weer thuis te brengen op Boheemse wateren.”

Filip Houdek met Kathleen, Tom en de tweeling aan de tafel in de Flamingo II/Marta. ©  kma

Wat Filip nog in Antwerpen gaat bezoeken? Het MAS, Red Star Line: musea die allemaal met schepen te maken hebben? “Ik weet het nog niet”, zegt de jonge kapitein, die vooral de Tsjechische taal machtig is, en een klein beetje Engels en Duits spreekt.

Jasmijn en Ben herkennen papa’s boot op de kalender. ©  kma

Hij geeft ons nog folders van zijn werkgever Prague Boats, waar hij een polo van draagt, waarschijnlijk een beetje de Praagse Flandria. De prijzen zijn een pak goedkoper dan hier. Een cruise met driegangendiner kost 34 euro, een gewone vaart van één uur 14 euro. Allen naar Praha.

Vooraan zijn de overschilderde letters Marta nog herkenbaar. ©  kma

Vastgoed

Jobs in de regio