Frank, Chahris, Marc, Fik, Linda en haar kleinzoon Mylan moeten zich behelpen met koud water. © Joren De Weerdt

Sociaal woonblok zit al ruim maand zonder warm water: “Koud douchen of wassen met washandje en emmer zoals vroeger”

Berlaar -

De bewoners van zeventien sociale appartementen in de Welvaartstraat in Berlaar zitten al ruim een maand zonder warm water. Het collectief warmwatersysteem is stuk en geraakt maar niet hersteld: enkele uren nadat de techniekers weg zijn is het water telkens weer koud. De mensen proberen er creatief mee om te springen, maar na een maand voelen ze zich aan hun lot overgelaten en verlangen ze weer naar een warme douche.

Bert Provoost

De moraal staat laag bij de bewoners van de Welvaartstraat. Eén bewoner zegt fier dat hij zich vanmorgen nog gedoucht heeft met koud water. Een ander geeft ruiterlijk toe dat het al wel een paar dagen geleden is. “Mij scheren is nog gelukt, maar de moed om mij nog eens koud te douchen had ik niet”, lacht hij groen.

We gaan samenzitten met Frank, Chahris, Marc, Fik, Linda en haar kleinzoon Mylan. Marc neemt het woord. “Ik woon hier sinds een negental jaar, toen deze sociale appartementen opgeleverd zijn. We werken hier met een collectief systeem dat voor warm water zorgt voor alle appartementen samen. Op 14 juli is dat uitgevallen. We hebben meteen Zonnige Kempen verwittigd. We dachten dat het wel snel weer in orde zou zijn. Maar dat is lelijk tegengevallen. We zijn nu meer dan een maand verder en nog altijd hebben we geen warm water”, zegt Marc.

Het is te zeggen. Talloze techniekers kwamen langs om het probleem op te lossen. “We schatten dat er ondertussen een keer of vijftien iemand is langsgeweest. Als ze het systeem resetten, dan hebben we voor een uurtje of een paar uur warm water. Wie dan héél snel is, kan zich warm of lauw douchen. Maar daarna is het weer koud. Ze hebben ook al meermaals stukken vervangen, maar dat heeft het probleem nog altijd niet kunnen oplossen”, vullen de anderen aan.

De noodlijn van Zonnige Kempen kreeg al heel wat bewoners aan de lijn. © Joren De Weerdt

De noodlijn van Zonnige Kempen kreeg dus al heel wat bewoners aan de lijn. “Daar krijgen we altijd een voorgekauwd antwoord, soms krijgen we zelfs niemand aan de lijn. Gelukkig is het de laatste weken nog warm weer geweest. Je ziet, we proberen het nog enigszins positief te bekijken.”

“We begrijpen dat er eens een panne kan zijn, maar dat die meer dan een maand duurt? Had er niet wat meer kunnen gebeuren om ons te helpen? We hebben ook geen enkel alternatief voorgesteld gekregen. Denk bijvoorbeeld aan een tijdelijke mobiele douchewagen, of toelating om in de gemeentelijke sporthal te gaan douchen. We hebben nu een aangetekende brief gestuurd die ondertekend is door alle bewoners waarin we compensatie vragen voor de overlast. We hebben hier talloze liters water laten lopen in de hoop dat het warm werd, meestal tevergeefs. We zijn hier mensen met een uitkering of een klein pensioentje, geen Rockefellers.”

In tussentijd zijn de bewoners creatief. “Er zijn er hier die zo’n koude douche nemen. Dat gaat wel eens, maar als je bijvoorbeeld je haar moet wassen, is dat niet zo evident. Anderen douchen wat minder, of gaan bij vrienden of familie douchen. En soms gebeurt het ook dat we een emmertje vullen met de waterkoker en dat we ons wassen met een washandje, zoals vroeger. We proberen er de humor van in te zien, al lukt dat moeilijker en moeilijker”, zeggen de bewoners.

Lange wachttijden

Bij sociale huisvestingsmaatschappij Zonnige Kempen zeggen ze zelf ook verveeld te zitten met de situatie. “We hebben een onderhoudscontract met de firma Spie en zij zijn meteen gaan kijken. Ze hebben vastgesteld dat er een onderdeel van de ketel stuk was en ze hebben dat dan meteen besteld. Maar de bevoorrading van onderdelen gaat de laatste maanden wereldwijd niet zo vlot en dat was ook hier het geval. Uiteindelijk is het pas vorige week geleverd. In tussentijd is er zo goed als dagelijks een technieker naar de ketel gaan kijken. Telkens die gereset werd, was er voor een paar uur warm water”, zegt Anneleen Eelen, directeur van Zonnige Kempen.

Vorige week woensdag is het langverwachte onderdeel vervangen, maar dat had niet het verhoopte resultaat. “Vorige week donderdag is er dan nog een nieuw stuk besteld, dat deze week dinsdagavond vervangen is. Blijkbaar is het probleem tegen de verwachtingen in nog steeds niet opgelost, zo werd ons woensdag gemeld. De ketel blijft altijd uitvallen. We gaan langs om na te kijken waarom het systeem nog steeds niet werkt. Hopelijk kan de technieker het probleem nog op woensdag volledig en definitief oplossen. We blijven hier prioriteit van maken”, aldus Eelen.

De moeilijke beschikbaarheid van onderdelen lijkt een structureel probleem te worden, aldus de directeur. “De stockproblematiek en lange wachttijden mag er niet voor zorgen dat dit nog meer gaat voorvallen. We gaan ons daarover bezinnen hoe we daarmee moeten omgaan. Zo denken we onze leveranciers in de toekomst contractueel te gaan verplichten om een basisstock aan te leggen, zodat we lange wachttijden vermijden.”

Compensatie volgt

De bewoners mogen trouwens een compensatie verwachten, belooft de directeur nog. “De huur kunnen we zomaar niet verlagen, maar we gaan zeker wel een tegemoetkoming doen bij de jaarlijkse afrekening van het warm water voor de periode waarin er geen warm water was. Die kost willen we op ons nemen.”

In de loop van woensdagnamiddag liet Zonnige Kempen nog weten dat de ketel weer in werking was gesteld na een zoveelste plaatsbezoek. Of dat nu écht definitief zal zijn, valt af te wachten. “We hopen het. We volgen het de komende dagen van nabij op”, geeft Anneleen Eelen nog mee.

De bewoners kunnen een compensatie verwachten. © Joren De Weerdt

MEER OVER Meest gelezen

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio