Enkele medewerkers van Nektari verpakken de eerste spelen. Het spel moet de communicatie tussen gezinsleden verbeteren. © Ward Bosmans, rr

Start-up en maatwerkbedrijf maken gezelschapsspel dat mentaal welzijn bevordert

Puurs-Sint-Amands, Boortmeerbeek -

Serieuzeneuzen, een start-up uit Boortmeerbeek, brengt in samenwerking met social-profit organisatie Nektari uit Puurs-Sint-Amands een gezelschapsspel op de markt dat voor een betere communicatie moet zorgen binnen een gezin. Volgens Merel De Vleeschouwer van Serieuzeneuzen is de stabiliteit en de warmte van het gezin waarin je opgroeit een belangrijke basis voor je latere geluk en veerkracht.

Ward Bosmans

“Recente gezondheidsenquêtes zijn duidelijk”, vertelt Merel De Vleeschouwer. “Onze jongeren hebben het lastig, relaties staan hooggespannen en onze portemonnee komt onder druk te staan waardoor onzekerheid en angst op Poetinse wijze de macht té vaak overneemt. We hebben dus méér dan ooit nood aan luchtigheid, gehoord worden, verbinding én perspectief!” Met haar start-up Serieuzeneuzen wil Merel daar verandering in brengen door middel van spel- en groeimateriaal.

In samenwerking met Nektari, de vzw boven onder andere maatwerkbedrijf Flexpack, maakte ze De Serieuze Neuzer. Het is een bordspel om de communicatie tussen de gezinsleden te verstevigen. “Iedere speler heeft een pion. Die pion kan hij naar keuze op vijf gekleurde vakjes zetten. Die keuze is gebaseerd op hoe de speler zich voelt bij een bepaalde vraag die hij krijgt. Zet hij of zij de pion op groen dan is het gevoel goed, kiest men voor rood dan is er een probleem. Via gevoelens- en behoeftekaarten wordt die bepaalde situatie verder uitgediept en besproken. Dat moet leiden tot geweldloze communicatie.”

Bruno De Maeyer van Nektari en Merel De Vleeshouwer van Serieuzeneuzen. © rr

Doelgroepen

Met De Serieuze Neuzer wil Merel in eerste instantie vooral mensen bereiken die al bezig zijn met hun persoonlijke ontwikkeling, maar ze kijkt ook naar organisaties als Kind en Gezin, het onderwijs of het CLB. “Er is ook een mogelijkheid om het spel te spelen onder begeleiding”, voegt Merel er nog aan toe.

Door de samenwerking met Nektari wordt er een brug geslagen tussen de lokale en de sociale economie. Om de eerste spelen te kunnen produceren zette Merel een crowdfunding op die snel werd opgemerkt door Bruno De Maeyer, gedelegeerd bestuurder van NEKTARI. “Als een start-up als doel vooropstelt om verbondenheid, verdraagzaamheid en kwetsbaarheid te vergroten, dan ben ik wakker! Bij Flexpack werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We zetten heel erg in op talenten van mensen, maar ook op communicatie, persoonlijke autonomie en openheid om een ‘thuis’cultuur voor onze mensen te creëren. De expertise van Merel kan ons in de toekomst hierin nog versterken én Merel kan op haar beurt genieten van onze ervaring op het vlak van productie, verpakken en verzenden. Een mooie partnership was geboren.”

Om die samenwerking te bekronen ontstond het idee om de eerste spelen samen te verpakken. Dat deden ze vrijdagnamiddag in brasserie Hof Van Coolhem in Puurs-Sint-Amands, een sociaal tewerkstellingsproject waar ook NEKTARI aan verbonden is.

www.serieuzeneuzen.be

Medewerkers van Nektari assembleren de speldoos. © Ward Bosmans

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio