Pastor Thiago Decothé en Armando Santos: “Aan de zaal is een heleboel veranderd, maar ook weer niet, omdat het gebouw beschermd is.”  ©  Tom Cornille

Vooraan werd Ciné Rubens aangepast aan de noden van de kerk, het balkon oogt nog authentiek.  ©  Tom Cornille

1 / 2
thumbnail: Pastor Thiago Decothé en Armando Santos: “Aan de zaal is een heleboel veranderd, maar ook weer niet, omdat het gebouw beschermd is.”  
thumbnail: Vooraan werd Ciné Rubens aangepast aan de noden van de kerk, het balkon oogt nog authentiek.  

Ciné Rubens is nu Universele Kerk van Gods Rijk: “Drie erediensten per dag”

Antwerpen -

Nadat er vorig weekend in Antwerpen nocturnes waren in de musea, zijn zaterdagavond de gebedshuizen aan zet. Tijdens de elfde Nacht van de Kerken kan je kennismaken met diverse religieuze gemeenschappen in iconische gebouwen, zoals dat van de gewezen Ciné Rubens in de Carnotstraat. “Waar vind je anders nog zo’n grote ruimtes in de stad”, klinkt het bij de uit Brazilië ingeweken Universele Kerk van Gods Rijk.

Ilse Dewever

Kerkgebouwen worden van langsom meer ontwijd en krijgen nieuwe functies, maar het kan ook andersom. Toen de Universele Kerk van Gods Rijk in 1995 vanuit Brazilië neerstreek in België, palmde ze in de Antwerpse stationsbuurt een voormalige bioscoop in. Ciné Rubens was twee jaar eerder failliet gegaan. De ‘Rubens’ was nochtans een van de paradepaardjes van het Antwerpse bioscoopimperium van baron Heylen. Spektakelfilms als Lawrence of Arabia werden er geprojecteerd op het ‘grootste scherm van België’, en in 70 mm.

De entree van de Universele Kerk verschilt nauwelijks van die van de winkelpanden in de Carnotstraat. ©  Tom Cornille

Aan de gevel van de voormalige bioscoop hangen vandaag geen filmaffiches meer. Over het leven van de bewoners in de bovengelegen appartementen, veelal migranten, werd in 2015 met Carnotstraat 17 nog een documentaire gedraaid door Klara Van Es. In tegenstelling tot de drukte in deze multiculturele buurt ligt de ‘Universele Kerk van Gods Rijk’ op het gelijkvloers er verlaten bij, die zomerse middag. Na de ietwat verkommerde ingang wacht een majestueuze foyer met klapdeuren die leiden naar de filmzaal van weleer. De pluche zetels op het gelijkvloers hebben plaatsgemaakt voor enkele rijen kerkstoelen. Waar de Rubens destijds duizend bioscoopbezoekers kon ontvangen, toont de zaal nu ruim en leeg.

Een volle Ciné Rubens in 1973 bij de première van de Vlaamse film Kruiswegstraat 6. ©  RR

De eredienst zit er net op, al blijft de Braziliaanse pastor Thiago Decothé nog de hele dag op post voor de protestantse gelovigen van zijn kerk die zich situeert binnen de wereldwijde pinksterbeweging. “Zo’n zeventig procent van onze leden hebben Afrikaanse roots”, vertelt hij. “In de week is er driemaal daags een dienst, maar mensen kunnen ook steeds binnenspringen voor een babbel. Of ze nu relationele of gezondheidsproblemen hebben, wij zetten sterk in op ieders welbevinden. Pas als je een goede relatie hebt met jezelf, kan je ook een band opbouwen met God.”

Authentiek balkon

Om de hoek in de Lange Winkelhaakstraat heeft de kerk nog een ingang. Daar wordt in een aparte ruimte de mis opgedragen in het Portugees, terwijl in de voormalige bioscoop gepredikt wordt in het Engels. Met een kruis, de tien geboden en de zevenarmige kandelaar in nissen achter het altaar oogt de voormalige bioscoop vooraan als een kerk. “Daar hing destijds dat immense filmdoek”, wijst Armando Santos, die als medewerker van het eerste uur getuige was van alle renovaties. “Ik heb hier vroeger zelf nog films gezien, maar in cinema Rubens wordt nu gebeden. Aan de zaal is een heleboel veranderd, maar ook weer niet, omdat het gebouw beschermd is. Momenteel wordt een nieuwe verwarmingsketel geïnstalleerd. Eerder al werden het dak, de vloeren en de muren aangepakt. Het versleten tapijt werd vervangen door linoleum. De beige geschilderde muren waren vroeger donkerbruin, zoals op het balkon.”

Het balkon in de kerk oogt nog zoals de cinema van weleer met rode fluwelen klapstoelen. ©  Tom Cornille

Heeft de zaal vooraan alles van een kerk, dan waan je je achterin weer in die oude bioscoop. Aan de wanden hangen nog de plaasteren garnituren van ‘Stad Antwerpen’ en ‘Peter Paul Rubens’. Sommige van de bioscoopstoelen op het balkon missen een nummer, bij andere is het rode fluweel afgesleten. Aan het plafond zie je nog steeds de gaten, die verbinding maken met de projectieruimte. “Daar zit nu een appartement”, weet Armando. Of zijn gemeenschap fier is om erediensten te houden in zo’n filmpaleis van weleer? Het gebouw van ‘de Rubens’, dat precies honderd jaar oud is, deed trouwens ook nog dienst als dancing en zaal voor politieke meetings en sportmanifestaties. “Natuurlijk wel, maar uniek is het niet. Wereldwijd zitten er wel meer van onze kerken in zo’n oude feestpaleizen. Wij zijn een relatief jonge kerk met een sterke groei, en waar vind je anders nog zo’n grote ruimtes in de stad?”

Tijdens de Nacht van de Kerken blijft de Universele Kerk van Gods Rijk tussen 19 en 23u open voor rondleidingen. De andere initiatieven voor deze nacht van de Kerken: www.topa.be

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio