In de keuken werd een beschadigde tegel ontdekt en zou later ook het keukenblad vervangen zijn. © rr

Mechelaar voelt zich opgelicht nadat hij 1.200 euro moet betalen aan sociale huisvestingsmaatschappij Woonpunt: “Ik wil anderen waarschuwen”

Mechelen -

Mechelaar Koen Vonckx voelt zich opgelicht door sociale huisvestingsmaatschappij Woonpunt. Na het overlijden van zijn moeder moest hij zo’n 1.200 euro betalen voor herstellings- en opknapwerken in haar sociale woning. Maar dat bedrag is volgens de man flink overdreven. “Ik voel me opgelicht en wil andere mensen voor deze praktijken van Woonpunt waarschuwen”, zegt hij.

Stijn Van de Sande

Een tijdje geleden nam Koen Vonckx afscheid van zijn moeder. De vrouw woonde in een sociale woning van de Mechelse huisvestingsmaatschappij Woonpunt in de Mahatma Gandhiwijk. Na haar overlijden moest de woning, die dateert uit de jaren zeventig, in de oorspronkelijke staat overgedragen worden aan Woonpunt. Dat hield onder meer in dat er geverfd moest worden en dat beschadigingen hersteld moesten worden.

In emotioneel moeilijke omstandigheden gingen Koen en enkele familieleden aan de slag. “Dagenlang hebben we gekuist, geverfd en behangpapier afgetrokken”, getuigt hij. “Uit tijdgebrek bleef een klein stukje behangpapier in de gang hangen. Onder het behang ontdekten we ook enkele barsten. De oorzaak daarvan is wellicht het plaatsen van nieuwe ramen enkele jaren geleden. Over al die zaken die niet in orde waren, hebben we Woonpunt ingelicht. Volgens de contactpersoon vormden ze geen enkel probleem.”

Eén van de kamers in de woning. © rr

Maar toen Koen de sleutel moest overhandigen, kwam niet de vaste contactpersoon langs, maar iemand van een private firma. Niet veel later kreeg de familie een factuur van zo’n 1.200 euro in de bus. “Ik viel bijna van mijn stoel”, klinkt het. “Ik geef toe, blijkbaar zat er in een tegel in de keuken een minuscuul gaatje dat we niet opgemerkt hadden. En er was ook het behang dat was blijven hangen, maar om daar zoveel voor aan te rekenen? Dat vind ik fel overdreven.”

Een deel van de factuur draait om een poetsbeurt die nooit zou hebben plaatsgevonden en een gloednieuw keukenblad. “Maar ook dat heb ik nooit gezien”, zegt Koen. “De keuken werd zeven jaar geleden volledig vernieuwd en nu heeft men zogezegd een nieuw keukenblad moeten plaatsen. Toen ik vroeg of ik dat mocht zien, kon dat niet want ik was geen huurder meer. Ik voel me opgelicht en wil andere mensen voor deze praktijken van Woonpunt waarschuwen.”

8.000 euro

Koen nam contact op met Woonpunt. Daar kreeg hij te horen dat er voor 8.000 euro kosten waren. Hij kwam er volgens de vertegenwoordigers van Woonpunt dus nog goed vanaf. “Het klopt dat we voor 8.000 euro kosten hebben gemaakt om de woning opnieuw te kunnen verhuren, maar alleen wat ten laste is van de vertrekkende huurder wordt aangerekend. Slijtage is daar niet bij”, reageert Niki Verstraeten van de woonmaatschappij, die verwijst naar de interne klachtenprocedure en andere mechanismen zoals de Vlaams Ombudsdienst.

Dat is voor Vlaams Belang-gemeenteraadslid Frank Creyelman, die het verhaal naar buiten bracht, niet voldoende. “Er bereikten ons eerder al klachten over de manier waarop Woonpunt drastische beslissingen neemt over het verlaten van huurwoningen. In de meeste gevallen blijft het woord tegen woord en is het moeilijk te bewijzen, maar deze keer is het wel duidelijk aantoonbaar door de foto’s die genomen werden. Voor leefloners is men daarin veel minder streng. We hebben het gevoel dat men op deze manier de niet-leefloners laat opdraaien voor de kosten die leefloners niet kunnen of willen betalen.”

Een deel van het behangpapier bleef uit tijdsgebrek hangen. “Maar moet daar zoveel voor aangerekend worden?”, vraagt Koen zich af. © rr

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio