© ATV

Verhalend leren lezen en rekenen: Stedelijk Onderwijs organiseert zomerschool voor 360 leerlingen

Antwerpen -

De zomerscholen van het Stedelijk Onderwijs zijn deze week van start gegaan. 360 leerlingen schaven hun taal- en leesvaardigheid hij volgens het principe van verhalend leren. Centraal dit jaar staat De Vindeling van Wammerswald, het jeugdboek van Stefan Boonen, dat de rode draad vormt.

Het Stedelijk Onderwijs richt voor het derde jaar op rij zomerscholen in, in zes Antwerpse scholen. De leerlingen komen van overal uit de buurt en zijn door hun scholen zelf geselecteerd. Het gaat dan om leerlingen met een hoge leer- of zorgnood, om hen klaar te stomen voor het nieuwe schooljaar.

Donderdag waren jeugdboekenschrijver Stefan Boonen en illustrator Tom Schoonooghe op bezoek in stedelijke basisschool De Kangoeroe in Deurne, waar één van de zomerscholen plaatsvindt. Ze vertellen er over wat hen voor hen betekent om schrijver en illustrator te zijn, maar ook over de avonturen van de Vindeling. Het jeugdboek ‘De Vindeling van Wammerswald’, van Stefan Boonen, vormt namelijk de rode draad tijdens de zomerscholen.

jeugdboekenschrijver Stefan Boonen en illustrator Tom Schoonooghe nemen de leerlingen mee in het verhaal van De Vindeling van Wammerswald. ©  Jan Van der Perre

“We werken vooral rond taal- en leesvaardigheid, maar ook wiskunde komt aan bod”, vertellen Mariska Huygh en Dorien Van Rooy, de zomerschoolcoördinatoren. “We willen het leerverlies, het zogenaamde ‘Summer Loss’, omkeren, zodat de leerlingen in september kunnen starten waar ze in juni zijn gestopt. En dat doen we spelenderwijs, zonder dat ze het gevoel hebben dat ze op school zijn. Veel kinderen zijn zich zelfs niet bewust dat ze aan het leren zijn, maar niet is minder waar. En ook voor de leerkrachten is het een leerrijke ervaring. De principes van verhalend en spelenderwijs leren, kunnen ze ook meenemen naar hun eigen klas.”

Zomerschoolcoördinatoren Dorien van Rooy en Mariska Huygh ©  Jan Van der Perre

 jas

Aangeboden door onze partners