De leden van de werkgroep deelden pamfletten uit aan de reizigers. © Tommy Maes

Werkgroep Spoor ijvert voor modern materiaal en betere aansluitingen in Kempen

Mol -

ACV Werkgroep Spoor heeft donderdagochtend een pamfletactie gehouden aan het station van Mol. De werkgroep ijvert voor een betere dienstverlening in de Kempen. Zo zijn de diverse aansluitingen nog een heikel punt, net als teveel treinen die worden afgeschaft.

Door de zomervakantie is het donderdagochtend nog relatief rustig in het station van Mol, maar er zijn toch al verscheidene treinreizigers die net in Mol aankomen of nog op het punt staan te vertrekken. Ze nemen ook de pamfletten aan die leden van ACV Werkgroep Spoor Mol uitdelen.

Met de actie wil de werkgroep de reizigers informeren over hun bekommernissen in verband met de NMBS en zijn dienstverlening. “Als werkgroep ijveren we al tientallen jaren voor verbeteringen op het vlak van de treinverbindingen in de Kempen”, zegt Jean Pauwels van ACV Werkgroep Spoor Mol. “In die tijd zijn er al veel verbeteringen geweest, maar we moeten er op blijven hameren. Doorgaans is het een processie van Echternach, waarbij eerder gemaakte beloftes vaak nog op de lange baan worden geschoven.”

Met de actie geeft de werkgroep een stand van zaken inzake dienstverlening in de Kempen. © Tommy Maes

Zo legt de werkgroep met deze actie de nadruk op een aantal zaken die absoluut voor verbetering vatbaar zijn. “Zo eisen we een aandeel voor de Kempen in het nieuwe treinmateriaal”, vertelt Pauwels. “We zijn ervan overtuigd dat als de treinen in de Kempen volledige elektrisch rijden met modern materiaal, dat de dienstverlening voor de treinreizigers weer in orde komt.”

Dat is volgens de werkgroep nu nog niet het geval. Zo rijden er op de spoorlijn Antwerpen-Hamont nog te vaak verouderde elektrische treinstellen. Ook de aansluitingen van verschillende treinverbindingen in de Kempen kunnen absoluut beter. “Op dit moment is er bijvoorbeeld geen aansluiting meer vanuit Mol met de stoptrein in Lier. We willen dat die aansluiting weer wordt hersteld”, zegt Pauwels.

“Ook de aansluiting in Herentals richting Brussel laat te wensen over. Zo is de trein naar Brussel enkele minuten vervroegd, met het gevolg dat er vaak geen aansluiting is in Herentals. Daarom vragen we een verzekerde aansluiting. Ook de aansluiting richting Brussel en kust moet worden verbeterd in het weekend. De afschaffing van treinen door een tekort van personeel is ook een groot probleem. Vandaag nog is de trein naar Brussel van 7.23u afgeschaft. De NMBS moet het vervoeraanbod in de Kempen de hele dag garanderen en dat de stiptheid, betrouwbaarheid en comfort voor de reizigers optimaal is. Voor de stiptheid is bijvoorbeeld het verhogen van de lijnsnelheid van 120 km/u naar 140km/u een maatregel die de NMBS kan nemen.”

Ook is er volgens de werkgroep goed nieuws te melden. “Zo wordt de verlenging van de onderdoorgang van het station in Mol naar de parking op de Keirlandse Zillen stilaan concreet”, vertelt Pauwels. “De NMBS heeft daar een vergunning voor aangevraagd. In die vergunningsaanvraag werd wel de door ons gevraagde verlenging van de luifel op perron 2 en 3 niet vermeld, maar NMBS-CEO Sophie Dutordoir heeft ons wel verzekerd dat de luifel wel in de aanbesteding zit. De timing is 2023-2024, maar we zijn al lange tijd vragende partij.”  (mto)

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio