Schepen Marian Van Alphen maakt ook met deze affiches promotie voor de nieuwe digitale en super handige cadeaubon, exclusief te verzilveren in Schilde of ‘s-Gravenwezel. © JAA

Schepen Van Alphen lanceert cadeaubon en promocampagne voor middenstand: “Natúúrlijk winkel je in Schilde en ’s-Gravenwezel”

Schilde/’s-Gravenwezel -

De gemeente schakelt een versnelling hoger in de ondersteuning van de lokale economie. Zo is er nu een digitale cadeaubon en met de slagzin ‘Schilde/’s-Gravenwezel Natuurlijk’ wil schepen Marian Van Alphen (Open Vld) niet alleen andere inwoners, maar ook wie in de buurgemeenten woont overhalen om te shoppen op de Turnhoutsebaan, Kerkstraat en omgeving. Al kan je de bon voorlopig nog maar in een dertigtal zaken gebruiken.

 an Auman

Op de raadscommissie werden de eerste resultaten van het vernieuwde middenstandsbeleid gepresenteerd. “In samenwerking met de detailhandel-coach die we dankzij het provinciebestuur konden inzetten, brachten we de lokale economie van Schilde en ‘s-Gravenwezel heel precies in kaart”, legt schepen Marian Van Alphen uit. “De studie vormt de aanzet voor een beleid op korte en lange termijn met vier belangrijke pijlers: mobiliteit, een ruimtelijke visie voor de toekomst, leefbare kernen en een aangepaste verbindende communicatie.”

Digitale cadeaubon

De gemeente wil om te beginnen verder bouwen op het succes van de ‘Shoplokaal’ bon. Tijdens corona trakteerde Schilde elke inwoner hiermee op 10 euro lokaal shoptegoed. “Wie lokaal koopt, ondersteunt zo immers onze meer dan driehonderd plaatselijke winkeliers”, geeft Van Alphen graag het voorbeeld.

De digitale cadeaubon ‘Schilde/ ’s-Gravenwezel natuurlijk.’, is de opvolger van de vorige papieren cadeaucheque. “Met de digitale cadeaubon kun je terecht bij tal van handelaars in Schilde en ’s-Gravenwezel. Op dit moment zijn er dertig handelszaken klaar om de bon te ontvangen, maar dat zullen er hopelijk snel een pak meer worden”, aldus Van Alphen, die in het gemeentehuis kan rekenen op Sien Pinxteren en Laura Vilaso-Ouviña om het middenstandsbeleid uit het slop te helpen.

“Bovendien kun je met één bon meerdere aankopen doen. De consument kan zo kennismaken met onze mooie handelszaken in beide deelgemeenten. Het is een ideaal geschenk voor elke gelegenheid, zo heb ik zelf al ondervonden. Ondernemingen kunnen de bon met een bedrag naar keuze ook in bulk aankopen als waardering voor hun medewerkers.”

 © JAA

Huisstijl

Via het provinciale traject ‘Straat in het vizier’ werd ook een eigen ‘Schilde/ ’s-Gravenwezel Natuurlijk’-huisstijl voor de lokale ondernemers ontwikkeld. Deze eigen look & feel zal niet enkel gebruikt worden in de communicatie, maar in de toekomst ook zichtbaar worden in het straatbeeld. De cadeaubon kreeg alvast dit nieuwe jasje aangemeten.

“Ik wil alle ondernemers van onze gemeente meteen oproepen om mee hun schouders onder de cadeaubon te zetten en in te tekenen op het voor hen gratis project. Samen staan we immers sterk en kunnen we dit hebbeding doen uitgroeien tot een ideaal en veelgebruikt geschenk. Ondernemers en inwoners bouwen zo samen aan nog meer bruisende handelskernen”, droomt Marian Van Alphen.

Kaashandelaar Dirk Martens is niet de enige winkelier die bezorgd is over het verdwijnen van parkeerplaatsen op de ‘nieuwe’ Turnhoutsebaan. © JAA

Parkeerplaatsen alarm

Van Alphen krijgt binnenkort wel de uitdaging voorgeschoteld om bij de geplande heraanleg van het winkelgedeelte van de Turnhoutsebaan voldoende parkeerplaatsen te voorzien. Uit een studie van wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer is immers gebleken dat de herinrichting meer dan honderd of de helft van de huidige zijdelingse parkeerplaatsen moeten verdwijnen. De bekende kaashandelaar Dirk Martens trok hierover namens alle collega-winkeliers al aan de alarmbel.

“De honderd parkeerplaatsen die op de tocht staan moeten op een of andere manier ‘verstandig’ op een andere manier ingevuld worden”, aldus de ancien van de Turnhoutsebaan. “Door een mix van behoud van een gedeelte van de parkeerplaatsen maar tegelijkertijd de creatie van zeer nabij gelegen aanvullende parkeerplaatsen kunnen we vermijden dat onze klanten, die ook van ver buiten onze gemeente komen, verder doorrijden naar andere centra. In het Engels heet dat ‘no parking, no business’. Doet de gemeente helemaal wat de Vlaamse overheid zijn erg veel ondernemers gedoemd tot verdwijnen.”

“Ga je voor de harde keuze om de parkeerplaatsen te reduceren tot ongeveer een derde van wat nu beschikbaar is, dan zal je inderdaad een mooie straat hebben. Alleen zal het ondernemerschap op de Turnhoutsebaan zo dood als een pier zijn en zullen we een doods dorpscentrum overhouden na de werken.”(jaa)

Meer info over Cadeaubon Schilde en 's-Gravenwezel

Onder meer Finess Lingerie heeft zich geregistreerd en aanvaardt de cadeaubon. © JAA

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio