Wie de parking wilde inrijden via de Margaretatunnel stond donderdag voor een gesloten poort. 

Wie de parking wilde inrijden via de Margaretatunnel stond donderdag voor een gesloten poort. © Stijn Van de Sande

Inrit naar parking station in Margaretatunnel afgesloten door te gevoelig alarm: “We beseffen dat dit gevaarlijk is”

Mechelen -

Automobilisten die donderdag via de Margaretatunnel in Mechelen de parking van het station wilden binnenrijden, werden geconfronteerd met een gesloten poort. Dat zorgde voor gevaarlijke situaties. De oorzaak is een alarm dat te gevoelig is afgesteld, waardoor de poorten automatisch sluiten.

Stijn Van de Sande

Wie donderdag in de Margaretatunnel richting de parking van het station of de kiss & ride-zone wilde afslaan, stond voor een gesloten poort. De signalisatie gaf aan dat de parking vrij was en er brandde ook een groene pijl boven de weg, maar binnenrijden was niet mogelijk. Omdat de automobilisten vanop de afslagstrook opnieuw moesten invoegen op de rijbaan, zorgde dat voor erg gevaarlijke situaties. Het is niet de eerste keer dat dit probleem zich stelt.

Mechelen In Beweging, de coördinator van het stationsproject, is op de hoogte van het probleem. “De oorzaak ligt bij een alarm dat iets te gevoelig blijkt afgesteld”, zegt Rudy Van Camp. “Wanneer de sensoren bepaalde bewegingen, rook of hitte detecteren, treedt er een automatisch veiligheidssysteem in werking. Het afsluiten van de inritten van de parking maakt daar deel van uit. Buitenrijden is wel altijd mogelijk. Dat alarm ging intussen een aantal keer onnodig af.”

‘Trial-and-error’

Er wordt nu bekeken hoe het probleem opgelost kan worden. “Want we beseffen dat dit gevaarlijke situaties met zich meebrengt”, klinkt het. “Er wordt onderzocht hoe we de software kunnen aanpassen zodat het veiligheidsmechanisme niet voor niets in werking treedt. Anderzijds mag het alarm ook niet teveel aan gevoeligheid inboeten, want we willen voorkomen dat het niet zou afgaan wanneer er effectief gevaar is. Het is trial-and-error.”

Wanneer duidelijk is dat het om een vals alarm gaat, worden de poorten van de parking zo snel mogelijk opnieuw geopend. “Maar we nemen daarbij geen enkel risico”, zegt Van Camp. “Dat wil zeggen dat we een grondige controle uitvoeren. Onder meer via de bewakingscamera’s, maar ook via controles door de verantwoordelijken ter plaatse.” (svds)

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Mechelen

Vastgoed

Jobs in de regio