Pierre Barbier en Christiane Boel (links) samen met het Zomergemse koppel voor de kathedraal van Santiago. © rr

Zeventigers fietsen met speciale tandem naar Santiago de Compostella. “We hebben ons laten inspireren door professor oncologie Johan Swinnen”

Sint-Mariaburg -

Pierre Barbier (74) en Christiane Boel (75) hebben een fietstocht naar Santiago de Compostella achter de rug. Ze volgden een deel van de Camino del Norte, de meest noordelijke route naar het Spanje bedevaartsoord. Ze vertrokken vanuit het dorpje La Arena, heen en terug goed voor 854 km.

Marc Wouters
Nog even een foto en dan weg, richting Santiago de Compostella.

Nog even een foto en dan weg, richting Santiago de Compostella. © rr

Pierre en Christiane fietsten naar Compostella samen met Christian Willemot en Dominique Van Rossom uit Zomergem. “We deelden bij Pasar, vroeger Vakantiegenoegens, dezelfde passie en dus leek het ons een leuk idee om samen de fietsreis naar Compostella te ondernemen”, zegt Pierre. “Voor die tocht hebben we ons laten inspireren door Johan Swinnen, professor oncologie aan de KU Leuven. Onze dochter Ilse werkt voor de dienst gebouwen van de universiteit en kwam via een medewerker van de professor in contact met zijn verhaal.”

Toen zijn zoon Pieter een hersentumor kreeg, beloofde Johan om van Leuven naar Rome en Compostella te lopen als zijn zoon de ziekte zou overleven. Pieter werd ‘ziektevrij’ verklaard en dus deed Johan wat hij beloofd had.

Voor Pierre en Christiane waren er geen medische of religieuze redenen om de fietstocht naar Compostella te ondernemen. “De moed en het doorzettingsvermogen van de professor was onze inspiratiebron. Ondanks onze leeftijd wilden we de tocht toch ondernemen, weliswaar niet te voet, maar met de fiets.”

Speciaal voor de reis bestelde Pierre een elektrische tandem. Geen gewoon exemplaar maar een Hase Pino. De tandem is een zit-ligfiets. De voorste persoon trapt mee, maar kan niet sturen. De achtste persoon op het zadel trapt en bestuurt de fiets. “Voor een dergelijk special model kwamen we terecht bij Bike Republique in Schaffen,” vertelt Pierre. ”Zo‘n Hase Pino kost al gauw een kleine auto. Je moet er ook leren mee rijden. We hebben vooraf zo’n 300 km geoefend”, weet Pierre.

“Wanneer we de baan op rijden, zijn we er natuurlijk op gekleed”, zegt Pierre.

“Wanneer we de baan op rijden, zijn we er natuurlijk op gekleed”, zegt Pierre. © Marc Wouters

De eigenlijke fietstocht naar Compostella begon aan de luchthaven van het dorpje La Arena. “Daar konden we onze motorhome op een veilige manier achter laten. We kozen voor de Camina del Norte. Je fietst dan langs de prachtige noordkust van het groene Spanje. Van dag één tot dag 21 werd de reis uitgetekend en slaapplaatsen geboekt. Google duidde fietshandelaars aan, waar we bij pech terechtkonden.”

“Elke dag werden we vriendelijk en gastvrij ontvangen”, vertelt Christiane. “Een keer was er omwille van personeelsgebrek geen avondeten in het hotel waar we logeerden. En toch deed de uitbater zijn uiterste best om voor ons iets te bereiden.”

“We vertrokken elke dag na ontbijt tussen 8 en 8.30u om tussen 14 en 16u aan de volgende plaats aan te komen. We fietsten gemiddeld 50 km per dag. Niet overdreven, maar je moet ook nog van de natuur en de omgeving kunnen genieten”, zegt Pierre. “Bij aankomst was onze pijp uit, of toch bijna”, zegt Christiane. “We namen de nodige rust, terwijl onze reisgezellen de stad of het dorp introkken. Ze zijn dan ook 10 jaar jonger.”

Op dag 9 bereikten het viertal na 350 km Santiago de Compostela. “Dat geeft een kik”, zegt Pierre. “Altijd is er muziek op het immense plein. Onder de poort waar bijna iedereen die de tocht volbracht heeft, doorheen moet, zijn bijna altijd doedelzakspelers actief. Echt, het geeft je kippenvel”, weet Pierre.

De terugreis naar La Arena verliep even vlot als de heenreis. “We waren op alle mogelijke pech voorbereid. Maar blijkbaar hadden we een beschermengel bij. Geen oponthoud, geen lekke banden en geen mechanische pech. Eens aan de camper stond de teller op 854 km. De Camino del Norte leverde de pelgrims een oorkonde en de zo begeerde sint-jakobsschelp op.

Fier tonen Pierre en Christiane hun plakboek met rechts de oorkonde die ze in Santiago de Compostella ontvingen. © Marc Wouters

Als je voldoende afstand hebt afgelegd, verdien je de zo begeerde sint-jakobsschelp. © Marc Wouters

Volgend jaar trekken de koppels opnieuw naar de Camino del Norte. Dan staat onder meer de stad Bilbao en een bezoek aan de grot van Altamira op de agenda. Bilbao is de grootste stad van het autonome regio Baskenland. Altamira is bekend omwille van zijn rotstekeningen.