© RTV

Bouw nieuwe Netebrug vertraagd “door gebrek aan mobiliteitsvisie bij gemeentebestuur”

Duffel -

Wanneer bouwt De Vlaams Waterweg nv (DWV) eindelijk een nieuwe brug over de Nete in Duffel? Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) moet het antwoord schuldig blijven. Ze wacht namelijk op een duidelijke mobiliteitsvisie van het schepencollege op het centrum van Duffel.

Chris Van Rompaey

Zoals langer bekend wil de Vlaamse overheid in Nijlen, Walem (Mechelen) en Duffel een hogere brug bouwen over respectievelijk het Netekanaal en de Beneden-Nete, zodat die toegankelijk wordt voor grotere containerschepen die richting Schelde willen varen. De aanbesteding voor de brug in Nijlen staat voor het einde van dit jaar gepland, die voor de brug in Walem volgend jaar.

“Maar voor de verhoging van de baanbrug in Duffel (aan het gemeentehuis, red.) is vandaag volgens het gemeentebestuur nog geen timing bekend. De Vlaamse Waterweg heeft ook hier al jaren de ambitie om de Duffelse Netebrug (N14) te verhogen. Maar die plannen zitten in de koelkast. Het Duffels schepencollege van CD&V en N-VA werkt namelijk niet voort aan dit project, waardoor de nieuwe brug op zich laat wachten. Dat blijkt uit antwoorden van minister Lydia Peeters op mijn parlementaire vragen”, zegt Vlaams Parlementslid en Duffels gemeenteraadslid Staf Aerts (Groen).

Mobiliteitsstudie

Aangezien zowel voor de gewestweg Mechelsebaan (N14) als voor de gemeentelijke weg Hondiuslaan rioleringswerken in het vooruitzicht waren, voerde het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een mobiliteitsstudie uit. Het doel van deze studie was onder meer het onderzoeken van de doorstroming op de N14 en de aangeraden kruispuntinrichting N14 x Hondiuslaan. Staf Aerts wilde van minister Peeters de voornaamste conclusies van dit mobiliteitsonderzoek weten.

Gemeenteraadslid Staf Aerts staat bij de Netebrug.

Gemeenteraadslid Staf Aerts staat bij de Netebrug. © RR

Volgens minister Peeters werd dit mobiliteitsonderzoek nog niet afgerond “bij gebrek aan een formele beslissing binnen het college van burgemeester en schepenen met betrekking tot de beleidsintenties inzake het mobiliteitsbeleid in het centrum van de gemeente. Hierdoor kunnen nog geen definitieve conclusies getrokken worden.”

De minister schrijft verder in haar antwoord: “De wijze waarop de aansluiting van de gewestweg N14 in het centrum van Duffel naar deze nieuwe brug over de Nete zal gebeuren, is voorlopig nog niet bepaald in afwachting van het standpunt van de gemeente Duffel. Van zodra de beleidsintenties van de gemeente bekend zijn, kan De Vlaamse Waterweg nv verder met het project van de vernieuwing en verhoging van de Netebrug te Duffel. De timing van de verdere stappen is afhankelijk van de besluitvorming door de gemeente Duffel.”

Minister Peeters zegt dus dat zowel het mobiliteitsonderzoek als het project van de nieuwe Netebrug stilliggen door een gebrek aan een duidelijke mobiliteitsvisie van het schepencollege op het centrum van Duffel.

Door de inplanting van de nieuwe brug moet ook het ingewikkelde lichtenkruispunt in Duffel-centrum heringericht worden. 

Door de inplanting van de nieuwe brug moet ook het ingewikkelde lichtenkruispunt in Duffel-centrum heringericht worden. © Joren De Weerdt

Hondiuslaan

“Ondertussen starten dit najaar de wegenwerken aan de Hondiuslaan. Als nadien het kruispunt aan het gemeentehuis er na de verhoging van de Netebrug toch helemaal anders gaat uitzien, dan moet de aansluiting van de Hondiuslaan op dat kruispunt een tweede keer op de schop. Dat zorgt niet alleen voor een langere periode van verkeersoverlast, maar het jaagt de Duffelse en Vlaamse belastingbetalers op kosten”, besluit Staf Aerts.

Archiefbeeld: schepen Jos Hellemans staat aan de Hondiuslaan.

Archiefbeeld: schepen Jos Hellemans staat aan de Hondiuslaan. © Chris Van Rompaey

Volgens schepen van Mobiliteit Jos Hellemans (CD&V) ligt de nieuwe Duffelse brug er pas in 2027 of 2028. “Verder uitstel voor de hoogdringende werken aan de collectoren in de Hondiuslaan en de daaraan gekoppelde volledige heraanleg van de straat was dus niet mogelijk. Het kruispunt ter hoogte van het gemeentehuis moet dus inderdaad eventueel een tweede keer op de schop, maar de kosten voor het Vlaams Gewest hiervoor zullen beperkt zijn.”

Aangeboden door onze partners

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Jobs in de regio