Please Do Not Care uit de serie Walk The Line aan San Maggiore in Venetië. — © Schscht
Kritische kunst uit Antwerpen sierde Venetiaanse wateren: “Openbare ruimte is interessant om kunst te tonen”
Het acht meter lange kunstwerk Please Do Not Care heeft de afgelopen week de lagune van Venetië gesierd. Het werk is een initiatief van Boechoutenaar Dirk Schellekens die samen met de Nederlandse Koosje Schmeddes het kunstenaarscollectief Schscht vormt.
Sinds 2020 toont het duo met atelier in Antwerpen beeldend werk en performances op toonaangevende musea en plaatsen in Europa. Op eigen initiatief legden Dirk en Koosje hun kunstwerk op verschillende plaatsen in Venetië in het water. “We kozen onder andere voor de lagune, enkele binnenwateren en het Canal Grande. We kregen veel positieve reacties en de voorbijgangers bleven lange tijd staan”, vertelt Schellekens. “We proberen de kloof tussen kunst en publiek te overbruggen door de ruimte van ons publiek te betreden in plaats van andersom. Wij geloven dat de openbare ruimte een erg interessante plek is om kunst te tonen, omdat mensen die er niet om hebben gevraagd, geconfronteerd worden met het beeld van het kunstwerk. Het verrassingseffect doet hen letterlijk en figuurlijk stilstaan bij wat ze zien.”
Het kunstwerk op het Canal Grande. — © Schscht
Het maatschappijkritische werk is één van de beelden uit de serie Walk The Line. Deze serie bestaat uit een reeks ruimtelijke ingrepen die geïnspireerd is op het algemene gebod Please Do Not Cross, bekend uit musea om een delicaat werk te beschermen. In Venetië is de tekst Please Do Not Care een paradoxaal gebod dat de onverschilligheid belichaamt tegenover een wereld die in vele opzichten in brand staat.
“Het is eigen aan ons collectief om mensen met onze kunstwerken te verrassen. Dit kan op openbare plaatsen, waar voorbijgangers zich niet aan dergelijke werken verwachten, maar zeker ook in musea. De bezoekers krijgen eigenlijk een beeld in hun gezicht gekatapulteerd”, vult Koosje aan.
Wie meer werken van Schscht wil ontdekken, kan tot 4 september terecht bij het kunstenfestival in Aardenburg. Van 25 november tot 6 januari toont Schscht nieuw werk tijdens een solo-expo in het Organ Kritischer Kunst in Berlijn.
Hoofdpunten
Zonen van Ilse Uyttersprot getuigen sereen: “Of we ons belogen, bedrogen en gemanipuleerd voelen? Zeker en vast”
ANTWERPEN LIVE. Volg hier het nieuws uit de stad Antwerpen
Opnieuw groot datalek met paswoorden: hoe weet je of je erbij bent? Hoe stel je beter wachtwoord in?
Hoge Raad Justitie overweegt onderzoek naar gevoel van ‘klassenjustitie’ in Sanda Dia-proces na aandringen van Kamercommissie