© Jan Van der Perre

Antwerpen zwaait Tall Ships uit, afscheid is nog spectaculairder vanop bijzondere vissersboot: “Gebouwd en bemand door vrijwilligers”

Antwerpen -

Nadat ze drie dagen lang de Antwerpse harten veroverd hadden, voeren de tientallen deelnemers aan de Tall Ships Races maandag richting Vlissingen om vandaar hun tocht naar Denemarken verder te zetten. En het was weer een echt spektakel. Niet alleen vanop de wal, maar zeker ook aan boord van de vissersboot Nele.

Patrick Van de Perre

Wie graag wil weten hoe je een levensgrote replica van een negentiende-eeuwse vissersboot maakt, moet te rade gaan bij Jean Ramakers (76). De Oostendenaar is de schipper van de visserssloep Nele. Tenminste, dat is het woord dat hij zelf gebruikt, want ‘sloep’ klinkt wel heel erg bescheiden voor zijn stoere vissersboot. Volledig opgetuigd is het schip, dat grotendeels is gebouwd met eik uit de Vlaamse Ardennen, goed voor 93 ton. En Gazet van Antwerpen stapte mee aan boord om de Tall Ships uit te zwaaien.

 ©  Jan Van der Perre

“Je zou het niet zeggen, maar de Nele is pas sinds 2005 in de vaart”, vertelt Jean Ramakers onderweg. “Het idee om een oude visserssloep na te bouwen is ontstaan in een Oostends café.” Daar hing boven de tapkast een oude foto van het originele schip. En dat inspireerde aan aantal stamgasten met maritieme ervaring om een replica te bouwen. “Wat aanvankelijk een stevige roeiboot zou worden, werd uiteindelijk dit schip. Op een bepaald moment is beslist om te stoppen met bouwen. Anders zaten we nu misschien op de Titanic.”

Vreedzame armada

Nadat de Nele samen met enkele andere schepen de Kattendijksluis heeft verlaten, komen de grote Tall Ships in zicht. Een aantal heeft al de trossen losgegooid aan de Scheldekaaien en vaart traag de stroom op. De Nele is plots wel die ‘sloep’ waar de schipper het twee uur vroeger over had. Het zicht op de vreedzame armada op de Schelde is spectaculair. De schepen zijn rijk bevlagd en hier en daar zie je bemanningsleden in de touwen klimmen.

 ©  Jan Van der Perre

Terwijl de Nele samen met de Tall Ships noordelijk vaart, geeft Jean nog wat tekst en uitleg over zijn vissersboot: “Deze boot is gebouwd en wordt bemand door vrijwilligers. Zelf heb ik er een carrière opzitten bij de voormalige Regie voor Maritiem Transport, die onder andere het veer tussen Oostende en Engeland verzorgde. Toen ik na mijn pensionering een advertentie zag waarin vrijwilligers voor dit schip gezocht werden, heb ik niet lang moeten nadenken.”

Te huur voor rondvaarten

Wanneer de Nele terug zal zijn in thuishaven Oostende, kan de vissersboot gehuurd worden voor evenementen en toeristische rondvaarten voor de kust. “We doen met dit schip ook tewaterlatingen van urnen. Als het de laatste wens van een overledene is om op zee te rusten, brengt de familie de urne mee.” Ver genoeg op zee vindt dan een klein ritueel plaats. “Wanneer de urne het water in gaat, klinken de eight bells. We luiden twee maal vier keer de scheepsbel. En dan is er koffie aan boord. Of bij regen een jenever in het benedendek”, legt Jean Ramakers uit.

Een massa volk zwaait de schepen uit in Lillo. ©  Jan Van der Perre

Ondertussen vaart de Nele naar de Van Cauwelaertsluis, waar nog een aantal andere Tall Ships liggen te wachten tot ze de Schelde op mogen varen. Opnieuw is het zicht spectaculair. Sommige van de zeilreuzen hebben de vissersboot al een tijdje achter zich gelaten en kunnen Vlissingen bijna zien liggen. Koffie en jenever zijn er vandaag niet op de Nele, maar het zicht op de enorme schepen maakt veel goed. En voor wie nu al heimwee heeft naar het voorbije weekend, in 2026 en 2030 komen de Tall Ships Races terug naar Antwerpen. Zet het in je agenda.

Het vertrek van de schepen aan de Scheldekaaien in Antwerpen. ©  Jan Van der Perre

 ©  Jan Van der Perre

Op het water. ©  Jan Van der Perre

Veel volk in Lillo. ©  Jan Van der Perre

 ©  Jan Van der Perre

 ©  Jan Van der Perre

LEES OOK. Luc (55) bewondert zeilboten van Tall Ships Races op het beste plekje in de Waaslandhaven: “Normaal zit ik hier helemaal alleen”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen