© ATV

Vlaanderen meest gebaat bij sluiting Antwerp Airport

Het is haast onmogelijk om de drie Vlaamse regionale luchthavens winstgevend te maken, leert een langverwachte kosten-batenanalyse. Voor Antwerpen en ­Kortrijk zijn een sluiting het ­efficiëntst.

Matthias VerbergtBron: belga

LEES OOK. Almaci: “Sluiting Antwerp Airport objectief meest interessante optie”

Met Antwerpen (Deurne), Oostende-Brugge en Kortrijk (Wevelgem) telt Vlaanderen drie regionale luchthavens, die vergeleken met Zaventem en ook kleinere luchthavens in Wallonië of onze buurlanden erg beperkte passagiers- en vrachtvolumes hebben. Zonder massale overheidssteun voor beveiliging en brandweer is de uitbating ervan niet rendabel.

De Vlaamse regering sprak af om te streven naar “een situatie waarbij de maatschappelijke baten groter zijn dan de maatschappelijke kosten” en de luchthavens “in de mate van het mogelijke te laten evolueren naar winstgevende ondernemingen”. Het langverwachte rapport dat die kosten en baten gedetailleerd in kaart moest brengen, is nu klaar.

De analyse neemt niet alleen de financiële impact in rekening maar ook bredere welvaartseffecten zoals leefomgeving, gezondheid of veiligheid. Voor de drie luchthavens worden verschillende scenario’s doorgerekend. Van explosieve groei, over een matige evolutie, tot een volledige sluiting in 2030.

79 miljoen subsidie

Eerste besluit: de luchthavens kunnen alleen zonder verlies draaien wanneer ze maximaal uitbreiden, met passagiersaantallen ver boven wat ze ooit al bereikt hebben. Volgens de huidige berekeningen bedragen de subsidies voor de periode 2020-2040 voor Oostende 120 miljoen euro, voor Antwerpen 79 miljoen en voor Kortrijk 29 miljoen.

Tweede conclusie: bij zowel Antwerpen als Kortrijk komt de sluiting als scenario met de grootste maatschappelijke opbrengst naar voor. Een sluiting van Deurne zou 40 miljoen euro opleveren, acht keer meer dan het tweede beste scenario. Bij Oostende is de sluiting de meest voordelige piste.

LEES OOK. DISCUSSIE. Vind jij dat Antwerp Airport overbodig is en te veel geld kost?

 ©  Infografiek DS

Vastgoed

Jobs in de regio