Jos Boen vrijdag op de Gentse Feesten, met zijn shirt van CirQ. 

Jos Boen vrijdag op de Gentse Feesten, met zijn shirt van CirQ. ©  WW

Jos (77) uit Oelegem staat op Gentse Feesten bekend als levende grijpmachine

Oelegem -

In zijn woonplaats Oelegem kan Jos Boen (77) nog gewoon over straat wandelen zonder aangeklampt te worden, maar op de Gentse Feesten is dat helemaal anders. Jarenlang speelde Jos er samen met Pierke voor levende grijpmachine. Met zijn wit petje, met ‘Jos’ op de klep, werd hij vrijdag onmiddellijk aangesproken, toen hij zijn vrienden van productiehuis en straattheatergezelschap CirQ kwam bezoeken. Dit jaar staat Jos dan wel niet in de ‘human grijpmachine’, hij is nog altijd actief als straatartiest voor CirQ.

Kristin Matthyssen

CirQ, dat de volkscultuur wil ‘upcyclen’, zorgt met ludieke acts zoals kinderbouillon, human jukebox, technotafel, fakir paaldanser, altijd voor de gekste toestanden op de Gentse Feesten. En dat daar al wel iets zeggen. Jos belandde in 2009 zonder ook maar enige acteerervaring bij het evenementenbureau. De man, die roeger nog schrijnwerker en havenarbeider was geweest, reageerde als zestiger op een oproep die op seniorennet stond waarin dringend ‘oude mensen’ werden gezocht om te figureren in een grijpmachine.

“Ik was nog nooit van mijn leven in Gent geweest. Dus ik dacht: waarom niet?”, zegt Jos. “Ik herinner me hoe ik bij onze eerste afspraak met mijn auto naar een standbeeld in Gent moest rijden. Ik had nog geen gps, maar gelukkig bestond er nog geen bewonersparkeren in Gent en kon ik er vrij gemakkelijk mijn auto kwijt. Vandaag de dag is het een regelrechte ramp om in Gent te parkeren.”

Jarenlang trad Jos op in een plexiglaskooi van drie op drie meter. “Ik wissel normaal af met Pierke, we doen elk een halfuur. Wij dragen een koerstenue en bokshandschoenen. Op de grond liggen dan poppen en ander speelgoed. De mensen kunnen ons met een knop in gang zetten. Ze kunnen op een pijl vooruit of opzij drukken, en ze kunnen ons doen bukken om iets van de grond op te rapen. Maar omdat we handschoenen dragen valt dat vaak uit onze handen.”

Zo ziet een human grijpmachine er uit. 

Zo ziet een human grijpmachine er uit. ©  CirQ

Klauwmachine

Jos gaat graag in Middelkerke op vakantie en bestudeerde daar de échte klauwmachines om te zien hoe die juist werken. “Ik merkte daar op dat die niet altijd vooruit blijven gaan als je op de pijl vooruit drukt, maar dat die een eindpunt hebben, waarop je dan alleen nog naar links en rechts kan. Dat doe ik dan ook. Dan blijf ik in die kooi zitten zonder te bewegen terwijl die mensen maar op die knop duwen. Het is ook een beetje show hè? De laatste keer op de Gentse Feesten ben ik moeten stoppen van de warmte in die plexiglaskooi. Dit jaar treed ik niet in Gent op, maar ik vond het tof om mijn vrienden van CirQ te gaan bezoeken. Ik doe nog andere opdrachten voor CirQ. Vorige week zat ik nog in Nederland om er frieten te bakken in een act waarbij zogezegd geprobeerd werd om van een Nederlander een Belg te maken.”

De artiesten worden vergoed. “We krijgen altijd eten en drinken. Dankzij CirQ speelde ik al voor menselijke grijpmachine op festivals in Dranouter, Aalst, Zandvoorde en Terneuzen. Ik kwam zo op plaatsen waar ik nog nooit was geweest. Je leert zo’n festival ook achter de schermen kennen. Sommige mensen klagen dat ze inkomgeld moeten betalen op festivals, maar als je ziet wat voor materiaal daar allemaal staat, dan begrijp je dat volkomen.”

Jos is via CirQ niet alleen in te huren voor straatfestivals, maar ook voor huwelijks-, bedrijfs- of parkfeesten. Of hij ooit als menselijke klauwmachine in Oelegem zal passeren? “Met plezier, ze moeten maar bellen met mijn baas, Xavier van CirQ”, lacht Jos.

Een human grijper. 

Een human grijper. ©  CirQ

Vastgoed

Jobs in de regio