Gos in zijn tractor uit 1959 met de boodschap ‘Red de Mostheuvellaan’ vooraan op de ‘blokskens’ onder de lommerrijke kastanjebomen. ©  kristin matthyssen

“Gooi het oude niet te gauw overboord”: eigenaars vintagetractoren steunen reddingsactie voor vintage-Mostheuvellaan

Westmalle -

Acht eigenaars van vintagetractoren kwamen donderdag helemaal vanuit het Nederlandse Moergestel getuft met de protestboodschap ‘Red de Mostheuvellaan’ vooraan aan hun trekker. Ze wilden zo hun steun betuigen aan bewoners van de Mostheuvellaan in Westmalle die hun paardenkastanjes en al even ‘vintage’ klinkerdreef uit 1938 willen redden. “Zo’n schone trage weg maak je toch niet stuk?”, vindt Gos Denissen (65). “Straks is alles eenheidsworst.”

Kristin Matthyssen

Het verhaal van het actiecomité reddemostheuvellaan.be is bekend. Voor de aanleg van riolering, wil de gemeente de 110 paardenkastanjes in de Mostheuvellaan rooien en de klinkers die in 1938 door de paters van de nabijgelegen Abdij der Trappisten met de hand werden gemaakt, vervangen. Enkele buren tekenden bezwaar aan. Ze zijn pro riolering, maar blijven erbij dat de alternatieven om de bomen en de bestrating te redden onvoldoende werden onderzocht.

 ©  kma

“Ondanks twee keer negatief advies van de provinciale omgevingsvergunningscommissie, werd er in beroep opnieuw een vergunning verleend door de provincie, weliswaar met een aanpassing van het plan”, zegt Dirk Janssens. “De 110 bomen moeten nog steeds verdwijnen, het profiel met asverschuiving van de baan werd ook behouden, maar de voorgenomen asfaltweg werd vervangen door een betonweg met in het midden een strook van 105 centimeter van de historische betonklinkers.”

De buren trokken naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen en verwachten in de late herfst een uitspraak. Naast deze procedure werd de gemeente door enkele bewoners gedagvaard voor onder meer het feit dat ze geen eigenaar van de straat is. Hierover was er al een deeluitspraak, waartegen de bewoners opnieuw in beroep zijn gegaan.

 ©  kma

“Ik ken Kris Versmissen van het actiecomité en wou deze straat eens met eigen ogen zien”, zegt Gos Denissen (65) uit Moergestel. “De trappistenabdij Onze-Lieve-Vrouw van Koningshoeven ligt vlak achter mijn boerderij. Daar brouwen ze La Trappe. Maar wij drinken ook wel eens graag trappist van Westmalle. Wij zijn allemaal gepensioneerde boeren met een zwak voor rollend erfgoed. In Nederland hebben ze ook een tijd alle oude klinkerstraatjes vervangen door asfalt of betonnen eenheidsworst voor riolering. Door protest van inwoners zijn ze daar vanaf gestapt. Bij ons heb je veel straatjes met Hollandse kleiklinkers en die worden nu toch weer beter in ere gehouden. Deze hoge paardenkastanjes bewijzen met de hitte nu hun nut.”

Gerrit met zijn Farmall, een Antwerpse autokerkhofvondst. ©  kma

Liefst zes uur tuften de oldtimers met 20 kilometer per uur richting Mostheuvellaan, langs rustige baantjes door de Kempen. Dat je het oude niet te snel mag weggooien, bewijst Gerrit Denissen (71), geen familie van Gos. Hij rijdt met een Farmall uit 1955 die hij op een autokerkhof in Boom aantrof. “Deze tractor werd geproduceerd in Engeland, vervolgens geëxporteerd naar Frankrijk en dan naar België verkocht. Daar zat hij een kwarteeuw helemaal kapot onder het oud ijzer in een autokerkhof in Boom. Ik heb hem weer tot leven gewekt en alle nodige onderdelen weer bij elkaar gezocht”, vertelt Gerrit trots.

 ©  kma

 ©  kma

 ©  kma

 ©  9kma

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio