Met de ideeën die voorliggen voor de ‘Ontknoping van Mechelen’ ondergaat het Battelcomplex (N16) een metamorfose. Lussen van en naar de E19 verdwijnen dan. © Dirk Vertommen

‘Ontknoping Mechelen’ moet verkeer verder weghalen van bewoning in Battel

Mechelen, Battel -

Druk verkeer en de geluidsoverlast die daarmee gepaard gaat, wegen al decennia op de leefbaarheid in Battel (Mechelen). De ingenieurs van de Vlaamse overheid en de studiebureaus achter de ‘Ontknoping van Mechelen’ zijn ervan overtuigd dat het megaproject met nieuwe knooppunten in Mechelen-Noord veel kan veranderen voor de Battelaars.

Sven Van Haezendonck

Voorlopig is het project om de knooppunten in Mechelen-Noord en -Zuid te vernieuwen nog een verkeerskundig concept. De volgende stap is te komen tot een integraal ontwerp dat ten vroegste vanaf 2027 wordt gerealiseerd. Vlaanderen raamt de kostprijs van dat project via een privaat-publieke samenwerking (PPS) op 300 miljoen euro, waarmee nu al duidelijk is dat het qua schaal zowel de aanleg van de tangent (180 miljoen euro) als de vesten (55 miljoen euro) zal overstijgen.

LEES OOK. Megaproject om knooppunten in Mechelen-Noord en -Zuid te vernieuwen: E19 schuift op

“Spaghettiknoop wordt overbodig”

De meest opvallende ingreep is het plan om de E19 in Mechelen-Noord te verschuiven naar de middenberm. Dat maakt van de huidige autosnelweg parallelwegen waarop de N16 en de R6 rechtstreeks aansluiten, maar ook de Blarenberglaan en de Uilmolenweg. Door de herinrichting zouden zowel het huidige traject van de Blarenberglaan als de lussen van en naar de E19 verdwijnen.

“We kunnen enorme gebieden vrijmaken van infrastructuur. De spaghettiknoop van op- en afritten langs Battel wordt dan overbodig”, zegt Frank Van Hulle van Tractebel. De N16 en de R6 zijn vandaag niet rechtstreeks met elkaar verbonden. “Met als gevolg dat dit allemaal snelwegverkeer is dat relatief dicht bij de woonwijken komt”, vertelt Van Hulle. De toekomstige parallelwegen moeten daar verandering in brengen en het verkeer minder laten omrijden.

Op deze luchtfoto kun je zien hoe de Blarenberglaan (links) en de op- en afritten van de E19 dicht bij de woonwijken in Battel (rechts) verdwijnen. © AWV

Voor de aanleg van de E19 in de middenberm sneuvelen er heel wat bomen. “Maar het belangrijke is wel dat we met dit concept binnen de zate van de E19 kunnen blijven. Daardoor ontstaan er enorme potenties om bosuitbreiding te realiseren, waar het ook effectief bereikbaar bos is. Door die gebieden beter te betrekken bij de omliggende woonwijken kunnen we ook de link met de Dijle opnieuw versterken”, legt Frank Van Hulle uit.

“Overlast sterk reduceren”

“Anderzijds denken we dat we door ontsnippering en door belangrijke verkeerstakken weg te snijden dicht bij de woonwijken de overlast sterk kunnen reduceren. We zullen ook de gepaste milieuschermen en milieubermen ontwerpen”, zegt Van Hulle.

Een bekommernis die al vele jaren meegaat, is geluidsoverlast. “Uiteraard is een van de doelstellingen de leefbaarheid verbeteren en geluid is daar een belangrijk onderdeel van. In Battel halen we de lussen dicht bij de woonwijken weg en we duwen het verkeer veel dichter bij de E19. De afstand vergroten, zal automatisch een positief effect hebben”, vertelt Brunhilde Foulon, projectleider ‘Ontknoping van Mechelen’ bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

De toekomstige situatie in Battel: de Blarenberglaan en de lussen zijn verdwenen. © AWV 

Daarnaast is er ook de bezorgdheid over het zware vrachtwagenverkeer dat vandaag over de Battelsesteenweg dendert. “Dat is een probleem dat we oplossen met het project”, zegt Foulon. Momenteel rijdt er veel zwaar transport over de steenweg omdat de bruggen van de N16 daar niet op zijn berekend. “Daardoor worden uitzonderlijke transporten vaak omgeleid via de Battelsesteenweg. Het is de bedoeling om alle bruggen te vernieuwen, zodat het op de N16 en de R6 kan rijden”, legt Brunhilde Foulon uit.

Het Battelcomplex (N16) domineert het uitzicht aan de Leuvense Vaart in Battel. © Joris Herregods

LEES OOK:

* Mechelen werkt vanaf deze zomer in zes fases aan eenrichtingsverkeer op vesten: eind dit jaar is het dan zover

* Vernieuwing geeft Onze-Lieve-Vrouwestraat zuiderse uitstraling: “Dit wordt dé hotspot van Mechelen”

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio