Megaproject om knooppunten in Mechelen-Noord en -Zuid te vernieuwen: E19 schuift op

Mechelen -

Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft een verkeerskundig concept klaar om de knooppunten in Mechelen-Noord en -Zuid veiliger te maken en het verkeer er ook vlotter te laten verlopen. Een verkennende studie gaat uit van een totaal andere organisatie van de E19 in het noorden. In Mechelen-Zuid ruimen de rotonde aan Technopolis en het viaduct plaats voor een weg met kruispunten. Ten vroegste vanaf 2027 zou de realisatie aanvatten.

Sven Van Haezendonck

Het Battelcomplex is niet meer berekend op de huidige verkeersdruk.  ©  Dirk Vertommen

Onder meer het Battelcomplex in Mechelen-Noord met aansluitingen naar de R6 en de N16 en de rotonde van Technopolis en het viaduct in Mechelen-Zuid zijn niet meer berekend op de huidige verkeersstromen. “Die complexen staan best wel onder druk, zowel naar doorstroming als naar verkeersveiligheid”, zegt Brunhilde Foulon, bij AWV projectleider voor de ‘ontknoping van Mechelen’.

LEES OOK. ‘Ontknoping Mechelen’ moet verkeer verder weghalen van bewoning in Battel

Westelijke ring ontwikkelen

Vooral tijdens de spits laat zich dat voelen en de verkeersdruk zal er de komende jaren met nieuwe ontwikkelingen zoals de nieuwe stadswijk aan het Keerdok en de plannen voor Plopsaqua alleen maar toenemen.

Neem daarbij de invoering van eenrichtingsverkeer op de Mechelse vesten (R12) die vandaag nog veel doorgaand verkeer slikken, en de uitdagingen voor de toekomst zijn zonneklaar. De doortrekking van de R6 enkele jaren geleden en de recent geopende tangent bieden een antwoord in het noorden en in het zuidoosten. “Vandaar is het idee ontstaan om een westelijke ringstructuur uit te denken”, stelt Foulon.

LEES OOK. Mechelen werkt vanaf deze zomer in zes fases aan eenrichtingsverkeer op vesten: eind dit jaar is het dan zover

Naast de N16 en de R6 worden ook de Uilmolenweg en de Blarenberglaan rechtstreeks verbonden met de E19. © Mediahuis 

Een aantal jaren geleden gaf AWV al een opdracht voor een onderzoek. Studiebureaus Sweco en Tractebel kregen de opdracht om een verkeerskundig concept uit te werken met aandacht voor een optimale ruimtelijke invulling. “In het najaar van 2021 is er in het project een stroomversnelling gekomen na een beslissing van de Vlaamse regering”, zegt Brunhilde Foulon.

Autosnelweg verhuist naar middenberm

Vlaanderen reserveert via een privaat-publieke samenwerking 300 miljoen euro voor de ‘ontknoping van Mechelen’. “Nu hebben we wel nog wat werk voor de boeg om van dat verkeerskundig concept een integraal ontwerp te maken. Afhankelijk van de vergunningen en de procedures die we moeten doorlopen, mikken we om op het terrein ten vroegste te starten vanaf 2027”, legt Foulon uit.

Om tot een integraal ontwerp te komen, wil AWV zo veel mogelijk samenwerken met de gebruikers. Via een nieuwe verdeelstructuur langs de E19 menen de specialisten de beste resultaten te bereiken. “De essentie van het verhaal is dat we de ruimte van de middenberm benutten voor het doorgaand verkeer van de E19. De huidige rijbanen van de E19 gaan we gebruiken voor de verdeelstructuur. Daar kunnen we de verschillende op- en afritten op aanschakelen”, vertelt Frank Van Hulle van Tractebel.

LEES OOK. Monsterproject van 300 miljoen om verkeersknoop in Mechelen aan te pakken

De Uilmolenweg zou rechtstreeks aansluiten op de E19. ©  Dirk Vertommen

Concreet zou dat inhouden dat in de toekomst niet alleen de R6 en de N16 rechtstreeks aansluiten op de autosnelweg, maar ook de Blarenberglaan en de Uilmolenweg. “Hierdoor kunnen we enorme gebieden vrijmaken van infrastructuur. De op- en afritten langs Battel worden overbodig, waardoor we het verkeer verder van de bewoning brengen”, zegt Van Hulle. Op de middenberm van de E19 worden er bomen gekapt, maar er komt ook ruimte bij voor toegankelijk bos.

In Mechelen-Zuid verdwijnen zowel de rotonde aan Technopolis als het viaduct. In plaats komt in het verlengde van de tangent een nieuwe B101 te liggen. Zowel de aansluitingen met de Egide Walschaertsstraat als met de Brusselsesteenweg (N1) vanuit Zemst krijgen op de stedelijke boulevard nieuwe kruispunten met verkeerslichten. Ook de fietsinfrastructuur in het westen van de stad moet er sterk op vooruitgaan.

Het verkeer schuift aan om de rotonde aan Technopolis op te rijden. © Dirk Vertommen

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio