Volgens de plannen voor de Mechelse vervoerregio zou De Lijn in de toekomst amper nog door Beerzel-centrum rijden. © Google Street View

Puts burgemeester vraagt creatief rekenwerk van De Lijn: “Beerzel heeft recht op een bus”

Beerzel -

De hervormingsplannen voor het openbaar vervoer in de Mechelse regio laten het centrum van Beerzel (Putte) voor een groot deel van de dag links liggen. “Het dorp zou initieel enkel nog bediend worden door de bus van en naar de Keerbergse scholen, met amper twee ritten per dag”, zegt burgemeester Peter Gysbrechts (Lijst Burgemeester). “Die verarming van ons openbaarvervoernet vochten wij als gemeente altijd aan.”

Kristof Van Rompaey

“In het voorgestelde openbaar vervoerplan krijgt Putte een betere en snellere verbinding tussen Mechelen en Heist-op-den-Berg, met een halfuurbediening tijdens de daluren en een bus om het kwartier tijdens de spitsuren”, zegt Peter Gysbrechts. “Beter, omdat De Lijn gaat inzetten op stiptheid. Sneller, omdat de bus niet meer door de kernen van Onze-Lieve-Vrouw-Waver en Beerzel zal rijden. Na verschillende mails en telefoontjes naar De Lijn en het kabinet van de bevoegde minister kreeg ik intussen wel bevestigd dat de specifieke bus naar de scholen in Waver ook door Beerzel blijft rijden. Een stap in de goede richting.”

Putte keurde het nieuwe vervoerplan samen met de andere gemeenten van de vervoerregio goed, volgens Gysbrechts op basis van beloftes die later loos bleken te zijn. “Een unanieme goedkeuring was vereist. Anders kwamen de middelen voor de hele regio in het gedrang”, stelt hij. “Zonder consensus tussen de gemeenten had de Vlaamse regering dit sowieso nog gedaan, maar dan was er geen onderhandelingsmarge meer. Ik wil niet natrappen. We zaten als gemeente mee aan tafel en er was inspraak. Maar onze eisen werden niet ingewilligd. ”

‘Boemelbus’

Nochtans is een regelmatige bus door het centrum van Beerzel volgens Gysbrechts niet onhaalbaar. “Dat hoeft daarom niet elk halfuur te zijn, maar toch een keer per uur”, zegt hij. “Los van de ritfrequentie vraagt het nieuwe mobiliteitsplan ook een betere halte-infrastructuur. Waar moeten onze inwoners hun fietsen, wagens, steps, enzovoort veilig stallen voor ze aan hun rit met De Lijn beginnen? De huidige haltes langs het geplande traject zijn hier niet voor gemaakt. Meer nog: het zal voor overlast en frustraties zorgen.”

Volgens burgemeester Peter Gysbrechts zijn er zeker oplossingen te bedenken voor Beerzel. © Dirk Vertommen

De burgemeester benadrukt nog dat hij niet tegen een snelle busverbinding tussen Heist-op-den-Berg en Mechelen is. “Maar waarom moet dat pluspunt de doodsteek zijn voor de bereikbaarheid van Beerzel”, zegt hij. “Ik pleit voor de ‘spoor-oplossing’: als je een IC-trein tussen twee grote steden laat rijden, worden de kleinere stations toch ook niet vergeten. Daar dient de L-trein voor, de boemel in de volksmond. Zo’n oplossing kan voor Beerzel ook uitgedacht worden, mits creatief rekenwerk van De Lijn. Beerzel heeft recht op een bus. Mijns inziens is er zeker nog tijd voor aanpassingen.”

Basisbereikbaarheid

“De veranderingen kaderen in het decreet basisbereikbaarheid”, luidt het bij De Lijn. “Met de introductie daarvan gaan we naar een meer vraaggericht openbaar vervoer: het aanbod wordt beter afgestemd op de vervoersvraag van de reiziger en op de reële vervoerstromen. Zo wordt er gewerkt aan het vermijden van overvolle bussen op drukke assen en lege bussen in rustige woonwijken en worden de vervoersmogelijkheden en financiële middelen op een efficiëntere manier ingezet. Dit leidt tot snellere, frequentere en betrouwbaardere lijnen.”

De eigenlijke startdatum van basisbereikbaarheid wordt door de Vlaamse Regering vastgelegd. “In Beerzel zal de huidige buslijn dan worden rechtgetrokken en via de N15 verlopen. De reizigers zullen hun eventuele voortraject tot aan de nieuwe halte afleggen met een alternatief vervoersmiddel, bijvoorbeeld met de fiets of de step”, aldus De Lijn.

Hoogwaardige verbinding

De vervoersmaatschappij rekent met het nieuwe systeem dus wel op een betere bediening op de N15. Volgens de vervoersmaatschappij heeft die op langere termijn ook potentieel om uit te groeien tot een hoogwaardige openbaar vervoersverbinding. “Een extra aanvullende lijn door Beerzel zou mogelijk ook een besparing beteken op een andere aanvullende lijn elders in de vervoerregio. Er zijn daarom binnen de vervoerregio afspraken gemaakt met alle gemeenten. Dat heeft geleid tot een goedgekeurd plan. De bediening van Beerzel zat daar niet bij.”

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio