De Schuttersvest komt samen met de Hendrik Speecqvest en de Van Benedenlaan als tweede aan de beurt. ©  Dirk Vertommen

Mechelen werkt vanaf deze zomer in zes fases aan eenrichtingsverkeer op vesten: eind dit jaar is het dan zover

Mechelen -

Eind dit jaar is eenrichtingsverkeer op de vesten (R12) in Mechelen een feit. De werkzaamheden voor de tijdelijke inrichting starten begin augustus. Ze zijn opgedeeld in zes fases die elk drie tot vier weken duren. De aanpassingen starten op de Zandpoortvest en eindigen op de Zwartzustersvest en het kruispunt aan Nekkerspoel. “De transformatie begint nu echt”, zegt Patrick Princen, schepen van Openbare Werken. Eind 2023 beginnen de eerste weken voor de definitieve aanleg.

Sven Van Haezendonck

Meer ruimte bieden aan fietsers, voetgangers en openbaar vervoer en tegelijk zorgen voor extra groen en meer verblijfsruimte. Dat is het plan achter het project ‘Nieuwe Vesten’ van de stad en het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). De werken verlopen in zes fases en beginnen op maandag 1 augustus op de Zandpoortvest.

LEES OOK. Mechelen voert deze zomer al eenrichtingsverkeer in op Zandpoortvest

Welke fases?

Eind augustus schuiven ze op richting de Hendrik Speecqvest, Schuttersvest en Van Benedenlaan (fase 2). Daarna volgen de Koningin Astridlaan en de Olivetenvest (fase 3). Vervolgens pakken de projectpartners de Guido Gezellelaan (fase 4) aan. Van daaruit schuift de werf op naar de Edgard Tinellaan (fase 5) waar tweerichtingsverkeer mogelijk blijft. Het eindpunt in december is de Zwartzustersvest (fase 6).

De Mechelse vesten in schematische vorm, met de zes fases van de werken. ©  Nieuwe Vesten

“De opening van de Tangent was al een belangrijke mijlpaal voor de mobiliteitsswitch. Met de geleidelijke invoering van eenrichtingsverkeer op de vesten maken we Mechelen verder klaar voor de toekomst”, vertelt Patrick Princen (Vld-Groen-m+), schepen van Openbare Werken. De stad en AWV maken zich sterk alles op alles te zetten om de werken zo veilig en duidelijk mogelijk te laten verlopen. “Echt een huzarenstuk.”

LEES OOK. Ook verkeerscirculatie in buurt Zandpoortvest wijzigt door werken voor eenrichtingsverkeer

Wat gebeurt er?

Elke fase neemt ongeveer tot vier weken in beslag. Al hangt veel af van de weersomstandigheden. Bij slecht weer is het bijvoorbeeld niet mogelijk om nieuwe wegmarkering te schilderen. Ook de verkeerslichten worden vernieuwd en de verkeersborden worden aangepast. Aan de bestaande infrastructuur gebeuren kleine herstellingen.

Waar dat nodig is, krijgen reizigers nieuwe bushaltes. In een latere fase komen op de vrijgekomen ruimte nieuwe elementen zoals speeltoestellen, extra groen of zitbanken.

Kan je aan de werken passeren?

In iedere fase werkt de aannemer eerst op de buitenste rijstroken. Het verkeer rijdt in beide richtingen dan over één rijstrook langs de werfzone. Daarna wordt de situatie omgekeerd. Dan gaat de aannemer aan de slag op de binnenste rijstroken en rijdt het verkeer op de buitenste rijstroken, ook over één rijstrook.

Op deze manier verloopt het verkeer tijdens de werken. © Nieuwe Vesten

De werfzone zelf is niet toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer, maar er zijn wel los- en laadzones. Fietsers en voetgangers kunnen de bestaande fiets- en voetpaden blijven gebruiken. “Je zal ook veilig kunnen oversteken. Waar nodig verplaatsen we bushaltes buiten de werfzone met een tijdelijke halte.”

Wat in de buurten aan de vesten?

Eens de werken klaar zijn, gaat in de omgeving de bijhorende nieuwe verkeerscirculatie in. Een aantal straten in de omgeving van de aangepakte vest veranderen dan van rijrichting. De stad en AWV willen op die manier sluipverkeer voorkomen. “Als laatste stap voeren we in elke fase het eenrichtingsverkeer in.”

Met alle vragen over de werken kun je terecht bij het contactpunt van de Nieuwe Vesten: denieuwevesten,.be/vragen of 0472/27.28.34.

https://denieuwevesten.mechelen.be/werken

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio