© Sven Van Haezendonck

Eerste spits op tangent zelf loopt vlot, maar op wegen in de buurt is het lang filerijden

Mechelen -

Tijdens de spits dinsdagochtend en -avond heeft de tangent in Mechelen zijn vuurdoop ondergaan. Op de nieuwe verbinding ging het vlot, maar op sommige wegen in de buurt stond het verkeer vast. Vooral in de omgeving van het kruispunt van het Raghenoplein en op de Leuvensesteenweg was het voor bestuurders nagelbijten door lange files. Spelen daarin mee: de regeling van verkeerslichten, het afsluiten van de Colomabrug en gps-toestellen die niet aangepast zijn. “Mensen moeten de tangent duidelijk ook nog leren kennen”, zegt Rudy Van Camp, woordvoerder van Mechelen in Beweging.

Sven Van Haezendonck
Op de Leuvensesteenweg was het filerijden, terwijl het verkeer op de tangent vlot kon doorrijden.  

Op de Leuvensesteenweg was het filerijden, terwijl het verkeer op de tangent vlot kon doorrijden.  © Sven Van Haezendonck

De nieuwe gewestweg B101, de tangent, was maandagavond voor 23u volledig opengesteld voor het verkeer. De verbinding tussen de Brusselsesteenweg (N1) en het Douaneplein (N15) moet de vesten (R12) rond de binnenstad ontlasten, maar daar was nog niet veel van te merken. Zowel op de Hendrik Speecqvest als op de Zandpoortvest stonden geregeld lange files om richting Leuvensesteenweg te rijden.

Op de tangent zelf was het rustig rijden, maar op de Leuvensesteenweg reikte de file dinsdagochtend tot in Muizen. Speelde zeker mee in de problemen daar: de afsluiting van de Colomabrug en de Colomalaan, waardoor er vanaf de Motstraat geen doorgaand verkeer meer mogelijk is.

LEES OOK. Geestelijke vader verheugt zich over opening Mechelse tangent: “Ik vind het prachtig, het heeft alleen lang geduurd”

Op het kruispunt met het Raghenoplein liep het verkeer moeilijk. 

Op het kruispunt met het Raghenoplein liep het verkeer moeilijk. ©  Sven Van Haezendonck

Het kruispunt van de Leuvensesteenweg met de tangent. 

Het kruispunt van de Leuvensesteenweg met de tangent. © Sven Van Haezendonck 

De diensten van de stad en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) volgen op hoe de situatie de komende dagen evolueert. Er wordt aangegeven dat de oorzaak van de files op de vesten onder andere bij de afstelling van de verkeerslichten ligt. “De verkeerslichten zijn zo afgesteld dat de tangent de hoofdas is. We gaan er vanuit dat de nieuwe verbinding meer wordt gebruikt dan de vesten, maar op dit moment zijn de mensen dat blijkbaar nog niet gewoon”, vertelt Rudy Van Camp.

Regeling verkeerslichten

Bestuurders die de E19 in Mechelen-Zuid verlaten, rijden na het eerste stukje tangent toch nog via het station en de vesten naar de Leuvensesteenweg. “Maar daar verloopt de doorstroming minder vlot omdat de tangent langer groen krijgt. Die situatie zal zich waarschijnlijk de komende dagen oplossen. Is dat niet het geval, dan moeten we overwegen om de regeling van de verkeerslichten verder aan te passen. Dat is dinsdag al een beetje gebeurd”, legt Van Camp uit.

LEES OOK. Mechelse tangent in beide richtingen open en wij hebben hem uitgetest

Op de Hendrik Speecqvest was het aanschuiven om richting Leuvensesteenweg en tangent te rijden. 

Op de Hendrik Speecqvest was het aanschuiven om richting Leuvensesteenweg en tangent te rijden. © Sven Van Haezendonck

Ook op het kruispunt van de Postzegellaan met de Jubellaan was het tijdens de ochtendspits nog aanschuiven. Daar wordt het verkeer vanaf het station richting het kruispunt definitief van vier naar twee rijstroken gebracht. Een onderaannemer van Willemen Groep begon er dinsdag al met het afschrapen van het asfalt. Ook verkeer van en naar de Europalaan is er opnieuw mogelijk. “Ook daar zitten we wat met gewoontevorming”, stelt de woordvoerder.

Dat er op de eerste dag hinder zou zijn, was volgens hem ingecalculeerd. “Als we de regeling van de verkeerslichten nog verder moeten aanpassen, kan dat wel even duren. Ze moeten dan worden geherprogrammeerd en dat is niet zo eenvoudig.”, zegt Rudy Van Camp.

Op de Postzegellaan wordt het verkeer definitief naar twee rijstroken gebracht. 

Op de Postzegellaan wordt het verkeer definitief naar twee rijstroken gebracht. ©  Sven Van Haezendonck

Veel bestuurders moeten de weg naar de tangent volgens hem nog vinden. “Uit vrees om te laat op hun werk te komen, nemen veel mensen nog hun vertrouwde route. Daarnaast zijn in veel auto’s de gps-toestellen nog niet aangepast en geven ze de tangent niet aan. Projectmedewerkers hadden vooraf wel al contact opgenomen met Waze en TomTom”, vertelt van Camp.

Op de tangent zelf wordt de signalisatie hier en daar nog bekeken. “Nog te veel mensen weten nog niet goed hoe ze aan de kiss- en ridezone van het station moeten geraken. Daar moeten we misschien ook nog de signalisatie aanpassen”, zegt Van Camp.

De omgeving van de Colomabrug is afgesloten met paaltjes. 

De omgeving van de Colomabrug is afgesloten met paaltjes. ©  Sven Van Haezendonck

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Aangeboden door onze partners

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Jobs in de regio