De Kooterweg. Vandaag nog beton, volgend jaar een zandweg voor fietsers en landbouwers. 

De Kooterweg. Vandaag nog beton, volgend jaar een zandweg voor fietsers en landbouwers. © Leo De Nijn

Beton maakt plaats voor zand in Kooterweg: “Het zal hier veel veiliger zijn om te fietsen”

Leest -

Het stadsbestuur heeft de knoop doorgehakt. Plannen zijn in de maak om van de Kooterweg in Leest (Mechelen) een onverharde zandweg te maken. “De betonverharding wordt volledig uitgebroken. Het betongruis gaan we recupereren in de nieuwe verharding. Er komt een zandweg, zoals dat decennia geleden ook al was”, zegt Patrick Princen (Vld-Groen-m+), schepen van Openbare Werken.

Leo De Nijn

Heel wat wegen en straten in Leest zijn bekend bij autobestuurders die voor de kortste weg kiezen. De Kooterweg, die verbinding geeft met het dorp, is een van de vele sluipwegen. Het sluipverkeer in Leest blijft toenemen, ondanks de trajectcontroles die in mei zijn ingevoerd.

“Tijdens de maanden april en mei van dit jaar, reden er op een gemiddelde werkdag 7.200 voertuigen in de Juniorslaan en 7.300 voertuigen in de Pastoor de Heuckstraat. Dat blijkt uit telgegevens van de politie Mechelen-Willebroek. Het aantal voertuigen dat door het dorp van Leest rijdt, is moeilijk te bepalen”, zegt schepen van Mobiliteit Vicky Vanmarcke (Vld-Groen-m+).

Wel vormen beide straten een lijnrechte verkeersas door het dorp van Leest.

Schepen Patrick Princen: “Het beton gaan we ter plaatse hergebruiken voor de aanleg van de nieuwe weg”.

Schepen Patrick Princen: “Het beton gaan we ter plaatse hergebruiken voor de aanleg van de nieuwe weg”. © Leo De Nijn

Beton uitbreken en hergebruiken

Ondertussen blijft het stadsbestuur maatregelen uitwerken voor landbouwwegen in Leest. In de Kooterweg, een verbindingsweg met plaatselijk verkeer tussen de Tiendenschuurstraat en de Dorpstraat, wordt de betonweg over de volledige lengte van bijna 400 meter uitgebroken.

“Het is de bedoeling dat we ter plaatse het beton vergruizen en het meteen hergebruiken in het nieuwe wegdek. Door te werken met een halfverharding, waarop het korrelbeton wordt gestort, blijft het aangenaam om te fietsen. Het vergruisd beton is ook waterdoorlatend. Je kan het vergelijken met gravel op een tennisveld. Tegelijk met het nieuwe wegdek gaan we de Kooterweg knippen voor het autoverkeer. Te veel autobestuurders houden geen rekening met het plaatselijk verkeer. Landbouwers, fietsers en wandelaars moeten wel doorgang blijven krijgen. Een studiebureau werkt de plannen uit, die we volgend jaar in juni gaan uitvoeren”, zegt schepen Princen.

Veiliger fietsen

“Een terechte beslissing”, zegt Maurice (52), die geregeld via de Kooterweg de doorsteek maakt naar de Dorpstraat in Leest. “Ik zie dat hier ook veel schoolkinderen fietsen, waarbij ze worden voorbijgestoken door auto’s die de regels van het plaatselijk verkeer aan hun laars lappen. Dat het stadsbestuur nu paal en perk stelt door een drastische ingreep voor te bereiden, is terecht. Deze rijweg was ooit een zandweg waar je alleen landbouwvoertuigen tegenkwam. Dat is helemaal anders geworden toen ze hier een betonbaan hebben aangelegd. Daar heeft niemand om gevraagd. Nu zoekt iedereen de sluipwegen op. Er woont bijna niemand in de Kooterweg. Zolang we hier maar kunnen blijven fietsen.”

Auto’s gaan in de toekomst niet meer door de Kooterweg kunnen rijden.

Auto’s gaan in de toekomst niet meer door de Kooterweg kunnen rijden. © Leo De Nijn

“Het komt erop neer dat we in het wegdek een put aanbrengen, waar de landbouwers gemakkelijk over rijden, en waar het voor de fietsers ook veilig en aangenaam is. De uitvoering is voor volgend jaar in juni gepland. De werken in de Kooterweg, samen met een stop die we dit najaar aanbrengen in de Larestraat, gaan ons 170.000 euro kosten”, legt schepen Princen uit.

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Mechelen

Vastgoed

Jobs in de regio