© Joris Herregods

Tangent en Margaretatunnel openen vanavond om 22u voor het verkeer: zo is dat rijden

Mechelen -

Voor de mobiliteit is het een historische dag in Mechelen. Maandagavond vanaf 22u gaan de tangent en de Margaretatunnel in Mechelen stapsgewijs open voor het autoverkeer. Uiterlijk tegen de ochtendspits dinsdag moeten bestuurders het volledige traject van 2,7 kilometer kunnen afleggen. Een bus van De Lijn met genodigden kreeg maandagmorgen de primeur. Wij reden mee en maakten er een video van.

Sven Van Haezendonck

LEES OOK. Geestelijke vader verheugt zich over opening Mechelse tangent: “Ik vind het prachtig, het heeft alleen lang geduurd”

De B101, zoals hij officieel heet, verbindt de Brusselsesteenweg (N1) in Mechelen-Zuid met het Douaneplein (N15) aan de Nekkerhal. Het project moet de historische vesten (R12) ontlasten. Prognoses gaan er vanuit dat het verkeer op de ring rond de historische binnenstad tot 50% kan afnemen. Of dat effectief zo is, zal in de komende weken en maanden blijken.

Omdat de technieken voor de veiligheid in de 755 meter lange tunnel onder de Leuvense Vaart nog niet helemaal op punt stonden, werd de opening van de tangent een week uitgesteld. Vandaag is het na 7,5 jaar werken eindelijk zover.

Nu is het nog stilletjes op de tangent. Vanaf dinsdagochtend komt daar verandering in. 

Nu is het nog stilletjes op de tangent. Vanaf dinsdagochtend komt daar verandering in. © Joris Herregods 

“Om 22u stellen we de tangent in fases open. We beginnen aan de Brusselsesteenweg om in de loop van de nacht te eindigen aan het Douaneplein”, zegt Rudy Van Camp, woordvoerder van Mechelen in Beweging. “Heel de tangent op hetzelfde moment openstellen, kan niet. We moeten onder andere de verkeerslichten op elkaar afstellen”, legt Van Camp uit.

LEES OOK. Na opening tangent sluiten Colomabrug en -laan definitief voor autoverkeer

In de video hieronder kun je het traject van het Douaneplein (N15) naar de Brusselsesteenweg (N1) in Mechelen-Zuid bekijken.

Dit is het traject van de tangent vanaf het Douaneplein (N15) tot aan de Brusselsesteenweg (N1). © Sven Van Haezendonck

Vesten stadsboulevard

De droom voor de realisatie van een tangent lag al in de jaren negentig van vorige eeuw op tafel. Na de vernieuwing van de belangrijkste pleinen in de binnenstad kwam het project opnieuw op tafel. “Als we van onze vesten ooit een echte stadsboulevard wilden maken, was zo’n verbinding nodig”, zegt Bart Somers (Open Vld), Vlaams minister en titelvoerend burgemeester.

In 2008 tekenden de stad, de Vlaamse overheid, de spoorwegen en De Lijn een overeenkomst voor het stationsproject. Toen nog met de ambitie om dat in 2018 klaar te hebben. Aan het begin van de zomervakantie is de tangent klaar voor gebruik. Met een bus van De Lijn is het traject maandagmorgen officieel een eerste keer ingereden.

Ministers, burgemeester en schepenen klinken op de tangent. 

Ministers, burgemeester en schepenen klinken op de tangent. ©  Joris Herregods

Aan boord onder andere een delegatie van het stadsbestuur, Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld) en haar collega Somers. “De opening van de tangent luidt een nieuwe fase in voor onze stad. Nu de tangent opent, kunnen we echt van start gaan met de herinrichting van onze vesten. We hebben meteen ook de eerste echte tunnel in Mechelen”, zegt Bart Somers.

LEES OOK. Mechelaar kritisch voor benaming Margaretatunnel: “Ketters werden levend verbrand”

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Mechelen

Vastgoed

Jobs in de regio