De deelnemers aan het robotkamp creëerden zelf met behulp van mechanica en elektronica hun eigen stuk speelgoed: een zelfrijdende robotwagen. Wordt vervolgd op 1 september in het Sint-Jozefinstituut  

De deelnemers aan het robotkamp creëerden zelf met behulp van mechanica en elektronica hun eigen stuk speelgoed: een zelfrijdende robotwagen. Wordt vervolgd op 1 september in het Sint-Jozefinstituut  © RR

Sint-Jozefinstituut toont troeven van technisch onderwijs: 32 kinderen monteren eigen robotwagen

Schoten -

Dertig jongens en twee meisjes zijn de grote vakantie begonnen met het bouwen van hun eigen miniatuur-racewagen. De van de lagere school afzwaaiende leerlingen namen deel aan een robotkamp van het technisch Sint-Jozefinstituut, niet toevallig pionier in de STEM-richtingen. Sint-Jozef overweegt gezien de groeiende reputatie en steeds nauwere aansluiting van haar middelbare technische opleiding bij het hoger onderwijs om zich voortaan ‘STEM-college’ te noemen.

Jan Auman

Onder blijvende impuls van de leerkrachten Jan Oostvogels (mechanica) en Bart Huyskens (elektronica) kon het robotkamp na drie corona-edities nog eens onder normale omstandigheden worden georganiseerd.

Tijdens dit robotkamp, ook wel STEM-kamp genoemd, bouwden alle robotbouwers een robotracewagen waarbij zij kennis maakten met alle pijlers van een STEM-project (Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM).

“Bij het verwezenlijken van de robotracewagens was er op alle vlakken ruimte voor de eigen creativiteit van de deelnemers”, aldus Jan Oostvogels. “Hoofddoel blijft het promoten van het technisch STEM-onderwijs in heel Vlaanderen”.

Het Sint-Jozefinstituut pionier van het STEM-gebeuren, is nog een sterkere STEM-school geworden dankzij de nieuwe labo’s, werkplaatsen en uitbreidingen van specifieke STEM-lokalen voor de eerste graad. Die zijn uitgerust met de laatste nieuwe technologische machines en studiemateriaal.

Arbeidsmarkt

“De vier pijlers (STEM) gaan niet alleen tijdens het robotkamp, maar ook van het eerste tot en met het zesde jaar secundair onderwijs op onze school hand in hand”, verzekert Oostvogels. Nieuwe sterk theoretische studierichtingen zowel in de tweede als derde graad zorgen ervoor dat onze school na afronding van de opleiding sterke technische profielen aflevert. Veel van onze leerlingen zijn vervolgens gewapend om hogere studies aan te vatten. Een aantal van onze zesdejaars kunnen onmiddellijk aan de slag op de ruime arbeidsmarkt. En die arbeidsmarkt schreeuwt om technisch opgeleid personeel met veel openstaande stageplaatsen.”

Door de upgrade die de bekende technische school in Schoten de jongste jaren gemaakt heeft, gaan stemmen op om het instituut - dat zich nu al uitdrukkelijk school voor wetenschap en techniek noemt - in de toekomst ‘STEM-college’ te noemen. Voor de deelnemers aan het robotkamp, waarvan er heel wat in september beginnen op Sint-Jozef, werd het alvast een fijne en leerrijke kennismaking.

Na twee dagen vol uitdagingen en nieuwe technische ervaringen toonden ze trots hun eigen creaties tijdens het slotmoment aan ouders en andere aanwezigen. De inrichters hadden voor een rode loper en bijhorende STEM-medailles gezorgd om de fijne tweedaagse gepast af te ronden. De tandem Jan Oostvogels en Bart Huyskens kijkt al uit naar de vijftiende editie die volgend jaar op het programma staat en waarvoor ze alweer heel wat vernieuwingen in gedachten hebben.(jaa)

Website Sint-Jozefinstituut

Vastgoed

Jobs in de regio