© atv

Steeds meer speedpedelecs dus ook meer ongevallen: “Dringend daadkrachtige aanpak nodig”

Turnhout -

Het aantal ongevallen en gewonden met speedpedelecs, de snelle elektrische fietsen, zijn de voorbije vijf jaar het sterkst gestegen in de provincie Antwerpen. Vlaamse oppositiepartij Vooruit stelt voor om de speedpedelecs in de bebouwde kom van het fietspad te halen.

Wouter Adriaensen

Fietsen is gezonder, goedkoper en duurzamer dan de auto nemen. Dat beseffen steeds meer en meer mensen. Voor langere afstanden, bijvoorbeeld pendelen naar het werk of ontspannende tochtjes, blijven de speedpedelecs (elektrische fietsen die snelheden tot 45 kilometer per uur halen) aan populariteit winnen. Volgens mobiliteitsfederatie Traxio waren er in mei zo’n tweeduizend inschrijvingen in België. Dat aantal lag nooit hoger.

Hannes Anaf (Vooruit) pendelt zelf regelmatig met de koersfiets van zijn woonplaats Turnhout naar het Vlaams Parlement. “Natuurlijk is het goed nieuws dat steeds meer mensen de fiets nemen”, vindt hij. “Dat is goed voor het klimaat en voor onze gezondheid. Alleen zorgt die populariteit uiteraard ook voor meer uitdagingen. Concreet gesteld: voor meer risico’s tot ongevallen.”

Van 7 naar 112 ongevallen

Uit cijfers die de Vooruit-fractie opvroeg bij Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) blijkt het aantal ongevallen en gewonden met speedpedelecs de voorbije vijf jaar spectaculair toegenomen. In Vlaanderen gingen we van 15 ongevallen in 2017 naar 319 vorig jaar en van 2 zwaargewonden vijf jaar geleden naar 44 in 2021. Antwerpen is een van de sterkste stijgers, met stijgingen van 7 naar 112 ongevallen en 16 in plaats van geen gewonde fietsers.

“Die cijfers zijn zorgwekkend, elk fietsongeval is er een teveel”, zegt Anaf. “Als een vervoersmiddel zo aan populariteit wint, moet de Vlaamse regering ons verkeer daar beter op afstemmen. Deze stijging kan alleen teruggedrongen worden door nu in actie schiet met een daadkrachtige aanpak. We moeten allemaal op een veilige manier kunnen fietsen op brede, veilige en comfortabele fietspaden. Bovendien horen speedpedelecs binnen de bebouwde kom thuis op straat, niet op het fietspad.”

1,2 miljard euro

Momenteel wordt de wegcode herbekeken. “Maar daar gaan we nog niet op vooruitlopen”, zegt Kim Vandenbroucke, woordvoerster van minister Peeters. “Uiteraard is veiligheid onze topprioriteit. De voorbije vier jaar investeerden we het ongeziene bedrag van 1,2 miljard euro in veilige, comfortabele en waar mogelijk brede fietsinfrastructuur. Daarnaast was er vorig jaar een hoffelijkheidscampagne en voorzien we opleidingen voor het veilig gebruik van speedpedelecs.”

Aangeboden door onze partners