Paul en Monique Dries met rechts trouwe poetsdame Gusta die er ook al meer dan twintig jaar bij is. 

Paul en Monique Dries met rechts trouwe poetsdame Gusta die er ook al meer dan twintig jaar bij is. ©  kristin matthyssen

Nog maand en ’t is gedaan met “voor alles met een pries naar Electro Dries”

Zandhoven -

Paniek bij de vaste klanten van Electro Dries in Zandhoven, nu Paul Dries (63) en zijn zus Monique (59) na 39 jaar stoppen. De uitverkoop duurt nog tot en met 30 juli. “Ik blijf wel herstellingen doen van de grotere toestellen”, zegt Paul. “De service voor onze klanten blijft gewaarborgd. Maar voor de rest is het gedaan met voor alles met een pries naar Electro Dries.”

Kristin Matthyssen

Het is druk bij Electro Dries op de Liersebaan in hartje Zandhoven. Een vrouw komt nog snel een nieuwe diepvriezer kopen met drie schuiven. “Dit is de Rolls Royce onder de diepvriezers”, zegt Monique. “Ik ben al 88 jaar, zou ik dat nog wel doen?”, twijfelt de dame. Haar vriendin lacht en geeft haar een elleboog. “Anders is ’t een schoon erfstuk.” Het vrouwtje knikt en doet het toch. “Want als ik naar een andere winkel ga en er is iets kapot, zit ik met de miserie”, zegt ze.

Blijkbaar redeneren veel klanten nu op deze manier. Een koppel komt een bestelde stofzuiger ophalen en heeft nog een gescheurd wisselstuk van een andere stofzuiger bij. “Hebt je dat nog liggen?”, vraagt de man hoopvol. Paul duikt in zijn magazijn, komt met een doos vol bijzondere wisselstukken terug, maar juist dit onderdeel ligt er niet bij. “Maar ik kan het wel bestellen, dinsdag is het binnen.” De man slaakt een zucht van opluchting. “Een winkel met zo’n service, waar moeten wij nu naartoe?”, draait hij zich naar ons.

Tv-rek in de living

Paul Dries begon destijds als tv-technicus in het ouderlijk huis op de Molenbaan. Zus Monique herinnert zich nog hoe ze rond de tafel zaten met een groot rek vol tv’s in de living. In 1983 kwam er dan de échte winkel Electro Dries, nog met de oude spelwijze ‘c’, in het huidig pand maar toen nog op een kleinere oppervlakte. Na een paar maanden kwam zus Monique er al bij om de winkel te doen, terwijl Paul vooral op de baan was en de herstellingen deed.

“Naast televisietoestellen begon ik met video’s. Een vertegenwoordiger raadde me aan om er nog lampen en batterijen bij te pakken, zodat er nog meer klanten naar de winkel kwamen. We hebben veel speciale lampen en batterijen waar de mensen echt van ver voor kwamen.”

Zo herinnert Monique zich een valkenier uit Rijkevorsel met een speciale helmcamera voor zijn roofvogel. “Hij vond nergens zo’n ‘pilleke’, alleen bij ons”, lacht ze.

Dries breidde verder uit met kleine huishoudtoestellen, zodat de winkel in 1993 dubbel zo groot werd, met extra magazijnruimte achteraan en boven.

Snelle en goede service

“We hebben ons altijd uitgesloofd voor onze klanten, met hart en ziel”, vertelt Monique. “We hadden ook zelden moeilijke klanten of slechte betalers. Daarom willen we iedereen echt bedanken. Van de opkomst van het onlinewinkelen hebben we soms wakker gelegen. Maar de tijd heeft uitgewezen dat je je als kleinere winkel toch kan onderscheiden met een snelle en goede service gecombineerd met een goede kwaliteit.”

Tijdens de coronaperiode moest Electro Dries zoals alle winkels dicht. “Ik bleef herstellingen doen bij de mensen aan huis, wat nog wel mocht. Toen ben ik gaan beseffen dat er nog iets anders is in het leven dan ’s avonds tot half elf reparaties zitten doen en altijd maar werken. Ik heb twee kleinkinderen, met een derde onderweg. Mijn zus is actief in het verenigingsleven.”

“Veel klanten zeggen dat ze ons gaan missen”, gaat Monique verder. “Dat doet wel deugd. Onze vaste klanten weten dat Paul ze verder blijft helpen op onze vaste telefoon en mailadres”, zegt Monique. “Sommigen kennen we al van toen ze nog bij onze ouders kwamen.”

Er is veel veranderd in 39 jaar tijd. “Qua administratie is alles heel omslachtig geworden voor de kleinhandelaar, zeker voor waarborgtoestellen”, vertelt Paul. “Vroeger waren omruilingen en herstellingen veel eenvoudiger. Fabrikanten beginnen ook rechtstreeks klanten te benaderen.”

Of het gemakkelijk is om als broer en zus samen te werken? “Wij vormden altijd een goed team. En Gusta, die al meer dan 20 jaar onze infrastructuur poetst, mogen we zeker niet vergeten.”

Ladyshave

Iedereen is welkom tot 30 juli om een koopje op de kop te tikken. Van de kleinste pries tot de grootste televies, bij den Dries. Monique heeft op onze vraag nog een grappige anekdote in petto, over een eeuwige ‘jonkman’ die op oudere leeftijd nog een ‘joeng poepeke’ had gevonden. “Hij wou zijn vriendin als verrassing een ladyshave cadeau doen en vroeg hoeveel dat kostte. “Negentienvijfennegentig”, zei ik, waarmee ik 1.995 Belgische frank bedoelde, want het was nog voor de euro. Hij trok bleek weg en ging terug naar buiten. Da’s een gierigaard, dacht ik, want 1.995 frank was echt een eerlijke prijs. Enkele minuten later stapte hij terug binnen en legde 20.000 frank op de toonbank. Hij was blijkbaar recht naar de bank gegaan omdat hij dacht dat ik 19.095 frank bedoelde. “Amai, zo’n scheermachine voor vrouwen is wel veel duurder dan een scheermachine voor mannen”, zei die arme man!”

*Voor de service voor de klanten na 30 juli blijft Dries bereikbaar op zijn vertrouwd nummer 03-484.48.86 of via mail pauldries@outlook.be.

Vastgoed

Jobs in de regio