
De roltrappen in het station van Mechelen behoren tot degene die het meest buiten dienst zijn van alle Belgische stations. — © BELGAIMAGE
Mechels station bij slechtst toegankelijke van het land: roltrappen bijna kwart van de tijd defect
Het station van Mechelen behoort tot de slechtst toegankelijke van het land. De liften en trappen blijken er bijna een kwart van de tijd defect te zijn. “Dit is onacceptabel”, zegt gemeenteraadslid Thijs Verbeurgt (Vooruit).
Het station van Mechelen is in volle verbouwing. Perrons 11 en 12 zijn al nieuw, maar het duurt zeker nog tot 2027 eer het station helemaal vernieuwd zal zijn. “Ook tijdens verbouwingen moet het station voor iedereen toegankelijk zijn. Wie treinen laat rijden, moet toch ook roltrappen kunnen doen draaien”, stelt Verbeurgt.
De infrastructuur in de Belgische stations kampt geregeld met storingen. Dat blijkt uit cijfers die vicepremier Georges Gilkinet (Ecolo) vrijgaf op vraag van parlementslid Joris Vandenbroucke (Vooruit). De liften en roltrappen in het Mechelse station blijken 23,3% van de tijd buiten dienst te zijn. “In Vlaanderen doet enkel het station van Neerpelt slechter. Dat zijn bedroevende cijfers. Wie minder mobiel is of met zware bagage zeult, rekent daarop. De Mechelse reizigers verdienen een betere dienstverlening”, legt Thijs Verbeurgt uit.

De toegang naar de perrons in het station. — © Dirk Vertommen
Dat er in het station grote werken aan de gang zijn, is voor de fractieleider van de socialisten geen argument. “Een kapotte roltrap betekent voor sommige mensen gewoon geen treinreis. Dat mogen we niet aanvaarden”, zegt hij.
Verbeurgt dringt bij de NMBS aan op maatregelen. “De gebrekkige infrastructuur is symptomatisch voor de Mechelse stations. Ook in station Nekkerspoel werken de roltrappen op zeer regelmatige basis niet en het station van Muizen heeft gewoon geen roltrap. Wie slecht ter been is, geraakt daar dus niet op het perron. Dit is anno 2022 onbegrijpelijk”, vertelt hij. De oppositiepartij roept op om extra te investeren in onderhoud en toegankelijkheid.
“Het station van Mechelen heeft oudere roltrappen en wisselstukken laten soms iets langer op zich wachten. Dat is ook een van de redenen waarom we in Mechelen werk maken van een nieuw station”, reageert Bart Crols, woordvoerder van de NMBS.
MEER OVER Blikvangers Mechelen
Thibou (15) is jongste deelnemer aan de Dodentocht: “Ik weet dat ik ga afzien. Die 100 kilometer heet niet voor niets Dodentocht”
Hendrik (93) is oudste deelnemer aan Dodentocht: “Na mijn eerste deelname zei ik ‘nooit meer’, maar vrijdag sta ik hier al voor de 32ste keer”
Dieven aan de haal met exclusieve BMW: “Van deze wagen zijn er maar 500 stuks gemaakt”
Man rijdt zonder rijbewijs met niet verzekerde auto, test positief op drugs en moet nog celstraf uitzitten
Cafébaas blaast gewezen afsluiter van Dodentocht nieuw leven in: “Het Blarenbal is het perfecte einde van het Dodentochtweekend”