Het werden van het doorgaand verkeer is één van de doelstellingen van de maatregelen in Wijnegem West. 

Het werden van het doorgaand verkeer is één van de doelstellingen van de maatregelen in Wijnegem West. © BFM

Nieuw op YouTube: serie Mobiliteit Wijnegem met vier verschillende scenario’s

Wijnegem -

Nieuw op YouTube: vervolgserie Mobiliteit Wijnegem met vier verschillende scenario’s

Tot 15 augustus mogen de bewoners van Wijnegem West – en alleen zij – stemmen op één van de vier vervolgscenario’s voor hoe het verkeer zich in de toekomst idealiter door de wijk zal begeven. Tellingen wijzen uit dat de snelheid drastisch gedaald is, maar ook dat het drukker werd sinds invoering van de proef.

Jan Auman

Op één jaar tijd verdubbelde het aantal voertuigen zelfs dat zich een weg zocht door de wijk tussen Merksemsebaan, Turnhoutsebaan en Houtlaan. Al haast de gemeente zich met te melden dat deze trend wellicht te verklaren is door de onvoorziene werken op de hoofdbaan Houtlaan, waar het verkeer enkele maanden tot één rijstrook herleid werd.

Deze en andere conclusies na een half jaar proefrijden in Wijnegem West worden zeer uitgebreid toegelicht in een filmpje van liefst vijftien minuten. Dat heeft de gemeente op YouTube gepost. Je moet er echt je aandacht bijhouden want de commentaarstem stort een enorme hoeveelheid informatie uit over de kijker.

Tijdens de proef werden heel wat straten ‘geknipt’ met gele paaltjes.

Tijdens de proef werden heel wat straten ‘geknipt’ met gele paaltjes. © BFM

30 km per uur ingeburgerd

Wij onthouden dat de tellingen uitwijzen dat de Ruggeveldestaat 59% minder auto’s te slikken krijgt. Ook in de Ertbruggestraat is er minder doorgaand verkeer en rijdt 54% van de passanten bovendien maximum 35 km per uur. In de Fortveldstraat, waaruit tijdens de proef de meeste klachten kwamen, zou zelfs 76% van de chauffeurs zich houden aan de nu geldende 30 km per uur-grens.

De gemeente is niet blind voor de minder fijne gevolgen. Zo is het verkeer tussen Wijngaardstraat en Vuurkruisenlaan meer dan verdubbeld. En in de Fortveldstraat werd het drukker ter hoogte van de Wijngaardstraat en laten zich nu net daar de speelpleintjes bevinden.

Eén van de meer drastische vervolgscenario’s, dat voorziet in een volledige afkoppeling van Wijnegem West ter hoogte van de Merksemsebaan.

Eén van de meer drastische vervolgscenario’s, dat voorziet in een volledige afkoppeling van Wijnegem West ter hoogte van de Merksemsebaan. © Gemeente Wijnegem

Stemmen

Alvorens knopen door te hakken over dit experiment, geeft het schepencollege de bewoners van de zowat tien betrokken straten de kans om volgens duidelijke regels hun stem uit te brengen voor één van de vier door deskundigen opgestelde vervolgscenario’s.

De gemeente komt haar belofte na door in één ervan de vier voorstellen alle afsluitingen en recent ingestelde enkelrichtingen ongedaan te maken, behalve de 30 km per uur regel. Die lijkt verworven. In de drie andere scenario’s worden apart of gecombineerd het eenrichtingsverkeer in de Ruggeveldstraat doorgetrokken tot de Ertbruggestraat, wordt de wijk volledig afgesloten via de Merksemsebaan, verdwijnen sommige afsluitingen, wordt de wijk onderverdeeld in clusters en wordt de Tuinwijk al dan niet afgesneden van West. Behoorlijk complex allemaal en we zijn benieuwd in hoever de bewoners op deze manier nog het overzicht weten te bewaren.

Ze krijgen tot 15 augustus de tijd om een oordeel te vellen. Elk huisnummer krijgt één stem. Het schepencollege zal in september beslissen. Alles gebeurt digitaal. Een buurtvergadering op het terrein wordt blijkbaar als onpraktisch of te risicovol ingeschat, al zullen niet alle bewoners de weg naar YouTube vinden, ondanks de link op de website van de gemeente. (jaa )

Gemeentelijke website Wijnegem met link naar YouTube-filmpje Wijnegem West


 

 © BFM

Vastgoed

Jobs in de regio