De ondernemers uit Leest vangen bot. De stad scheert alle vrachtwagens over dezelfde kam.

De ondernemers uit Leest vangen bot. De stad scheert alle vrachtwagens over dezelfde kam. © Leo De Nijn

Bedrijven en ondernemers ergeren zich aan vrachtwagensluizen: “We rijden met onze camions niet voor ons plezier door het dorp”

Leest -

Bedrijven en ondernemers uit Leest (Mechelen) komen op tegen de vrachtwagensluizen die vanaf 15 juli in hun dorp operationeel zijn. Het stadsbestuur gaat alle vrachtwagenchauffeurs over dezelfde kam scheren en dat vinden de ondernemers niet eerlijk. “Wij rijden niet voor ons plezier door het dorp. Velen van ons moeten hierdoor kilometers omrijden. Tijd is voor ons geld en boetes kunnen we ook mijden als de pest”, klinkt het bij de boze ondernemers.

Leo De Nijn

De trajectcontroles in de zone 30 zijn al in mei ingevoerd. De aangekondigde vrachtwagensluizen gaan op 15 juli open. Vrachtwagensluizen werken met een doorrijtijd: is die tijd heel kort, dan weet de stad dat het gaat om doorgaand verkeer. Is er meer tijd tussen de twee meetpunten, dan is het duidelijk dat de vrachtwagenbestuurder kwam laden of lossen. Dat kan bijvoorbeeld bij een bouwwerf, cafés of een supermarkt in het dorp zijn.

Van de ‘doorrijders’ wordt een hit in het camerasysteem opgeslagen en volgt een paar dagen later een GAS-boete in de brievenbus. “Vrachtwagens moeten dus routes volgen via wegen die beter uitgerust zijn om zwaar vervoer te verwerken en industrieterreinen te bereiken”, zeggen ze bij het stadsbestuur.

Het stadsbestuur wil het zwaar vervoer uit de Leestse dorpskom weren.

Het stadsbestuur wil het zwaar vervoer uit de Leestse dorpskom weren. © Leo De Nijn

Oplossing voor iedereen

De vrachtwagensluizen baren een dertigtal ondernemers uit Leest veel zorgen. “We vragen een vergunning om wel door Leest te mogen rijden. Op deze manier kunnen we de kortste weg blijven nemen naar onze klanten en leveranciers. Het is hoogtijd dat de stad werk maakt van een circulatieplan voor vrachtwagens. Dat is er wel bij de buurgemeenten Willebroek en Kapelle-op-den-Bos. Dat zou al veel oplossen. Er moet een oplossing komen voor iedereen. We hebben in maart ons probleem al uit de doeken gedaan op een bewonersvergadering met de stad. Begin mei is de vraag nog eens herhaald, maar het blijft stil aan de andere kant van de lijn”, zegt Michel Debroey, zaakvoerder van Powerlimits in Leest.

“We zijn de kop van Jut. Alle vrachtwagenchauffeurs die door het dorp van Leest rijden worden met de vinger gewezen. Voor ons plezier door het dorp rijden doen we niet, wel om onze boterham te verdienen. Ons kilometers ver laten omrijden langs de drukke gewestweg N16 om groenten of andere zaken naar de veiling in Sint-Katelijne-Waver en omgeving te brengen, dat kan toch ook niet”, vindt vrachtwagenchauffeur Giovanni Selleslagh.

De wegversmallingen worden volgende week verwijderd. Dat moet voor een vlottere doorgang zorgen, maar de snelheidsbeperking blijft er wel 30 kilometer per uur.

De wegversmallingen worden volgende week verwijderd. Dat moet voor een vlottere doorgang zorgen, maar de snelheidsbeperking blijft er wel 30 kilometer per uur. © Leo De Nijn

Geen uitzonderingen

“Een onderscheid maken tussen vrachtwagenchauffeurs uit Leest en buiten Leest, dat kan natuurlijk niet”, reageert burgemeester Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+). “We wachten nog op de oranje waarschuwingsborden om de sluizen op 15 juli open te zetten. We gaan ook werken met signalisatie in de diepte zodat de vrachtwagenchauffeurs zich niet vastrijden in het centrum van Leest. Net zoals bij de trajectcontrole werken we eerst met een gedoogperiode waarin we alleen waarschuwingsbrieven versturen alvorens nadien effectief repressief op te treden via een Gemeentelijke Administratieve Sanctie (GAS). Maar een onderscheid maken tussen vrachtchauffeurs uit Leest en buiten Leest kan natuurlijk niet. Dat zou het principe van de vrachtwagensluis ook uithollen.”

Volgende week kun je de doorgang in Leest best links laten liggen.

Volgende week kun je de doorgang in Leest best links laten liggen. © Leo De Nijn

Dorpscentrum week dicht

 

In Leest worden in het Dorp van 4 tot en met 8 juli de twee wegversmallingen weggenomen. Dat is nodig om de ingevoerde trajectcontroles in de zone 30 optimaal te laten verlopen. Nu zorgen de obstakels in het dorp nog steeds voor oponthoud en zelfs files tijdens de spitsuren. Hierdoor heeft een trajectcontrole weinig zin.

De werkzaamheden nemen in totaal een week in beslag. Het autoverkeer dat Leest wil doorrijden, moet in de eerste week van juli omrijden. Tot aan de werven blijft alles bereikbaar. 

Het wegnemen van de versmallingen aan zaal Sint-Cecilia en de Sint-Niklaasschool start op maandag 4 juli en duurt tot en met woensdag 6 juli. De obstakels aan de Sint-Niklaaskerk gaan eruit van donderdag 7 tot en met 8 juli. Fietsers en voetgangers krijgen altijd doorgang. (ldn)

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Mechelen

Vastgoed

Jobs in de regio