©  REUTERS

Na eerste daling abonnees in 10 jaar: Netflix komt met goedkopere optie mét reclame

Netflix verloor in het eerste kwartaal van dit jaar zo’n 200.000 abonnees. Voor de streamingdienst is het tijd om het roer om te gooien. Netflix kiest nu toch voor reclame, al zal je er minder voor moeten betalen. Dat bevestigt co-CEO Ted Sarandos.

edb

De vraag werd de voorbije jaren vaak gesteld: komt er ooit reclame op Netflix? Het antwoord was nooit nee, dus het was kwestie van tijd voor de streamingdienst zou beslissen zijn series en films te onderbreken voor advertenties. Tegen het einde van dit jaar is het zover. Netflix zal een goedkoper abonnement aanbieden met reclame tussendoor.

De beslissing komt er nadat Netflix zijn aantal abonnees voor het eerst in tien jaar tijd flink ziet dalen. In de eerste drie maanden van 2022 zakte dat aantal met 200.000, terwijl Netflix een stijging van 2,5 miljoen had voorspeld. Voor het tweede kwartaal wordt nu zelfs een verlies van 2 miljoen abonnees voorspeld. Door die daling in het eerste kwartaal kelderde het aandeel van de streamingdienst.

Netflix heeft sterk te lijden onder de opkomst van verschillende streamingplatformen (Disney+, HBO Max,...). Ted Sarandos hoopt met het nieuwe abonnement het deel van de markt aan te spreken voor wie Netflix te duur geworden is door de prijsstijgingen en door de combinatie met andere diensten.

Vastgoed

Jobs in de regio