Bieke en Ken met hun tweeling. Zij wonen in Hooidonk en zijn blij dat de knip voor de brug richting Boshuisje behouden blijft. 

Bieke en Ken met hun tweeling. Zij wonen in Hooidonk en zijn blij dat de knip voor de brug richting Boshuisje behouden blijft. ©  kristin matthyssen

Hooidonk en Keulsebaan blijven geknipt, enkele fietsstraten worden teruggebracht tot zone 30

Zandhoven -

De voorbije maanden experimenteerde Zandhoven in het kader van haar mobiliteitsplan met het knippen van straten, de invoering van fietsstraten, eenrichtingsverkeer en verkeerskussens. Maandag op een infomarkt konden inwoners nog eens finaal hun zeg geven. Er werd ook al gepresenteerd welke ingrepen behouden blijven en wat er aangepast zal worden.

Kristin Matthyssen

Zandhoven heeft lange tijd een wat aparte mobiliteitsvisie gehad. Zo werden op een gegeven moment de verkeersborden voor plaatselijk verkeer weggehaald omdat het toch niet controleerbaar was. De bareel op de Reebergenlaan in Pulderbos begin 2021 luidde een nieuw tijdperk in. Begin dit jaar kwamen er nog ingrijpende proefstellingen bij in het kader van het mobiliteitsplan.

De bewoners konden de voorbije maanden op verschillende manieren input geven. Maandag stelden de opdrachtnemers Suunta en Mobiel 21 de resultaten en wijzigingen voor tijdens een infomarkt in de raadzaal van het gemeentehuis. De interesse was groot. Bezoekers konden via stickertjes aangeven welke aanpassingen ze goed vonden en welke slecht. Ze mochten ook nog post-its met tips kleven.

De interesse was groot. 

De interesse was groot. ©  kma

Ken Verguts en Bieke Wellens wonen sinds 2019 in Hooidonk. Ze lieten hun peutertweeling Simon en Lucas stickertjes kleven bij de knip aan de Boshuisbrug die ze zelf als heel positief evalueren. “Het verschil is gigantisch. Onze straat is een pak rustiger geworden. We zijn dus blij dat de knip bestendigd wordt.”

Eenrichtingsverkeer

De knip van de brug blijft al zeker tot de herinrichting van de Boshuisweg. “Misschien dat ze dan de Boshuisweg kunnen ontharden, zodat niemand nog langs daar binnendoor gaat rijden richting Halle?”, zegt Frans Roofthooft, die zelf ook in de Hooidonk woont en die de knip als een zegen ervaart.

Het eenrichtingsverkeer in de Heistraat blijft, maar wordt verlegd tot de Haveraard of de eerste woning. Er komt een snelheidsbeperking op de Hallebaan vanaf de Heistraat van 50 kilometer per uur. Het verkeer op het Nazarethpad en de Haveraard zal gemonitord worden, want het probleem mag zich niet verleggen.

 

 ©  kma

Een andere knip is die in de Keulsebaan in Pulle. Nu ligt die ter hoogte van de Heuvelstraat, maar de betonnen blokken gaan tussen de Fonteinstraat en Zandheide komen, meer richting Pulle-dorp. “Wij vinden de situatie met de huidige knip heel goed”, zegt Marie-Anne Godderis, die in de Heuvelstraat woont. “Er rijden heel veel schoolkinderen via de Keulsebaan, en die straat is nu een pak veiliger geworden. In de Heuvelstraat ligt ook het speelbos van de scouts.”

Een bewoonster van de Keulsebaan is minder tevreden. “De vrachtwagens die moeten leveren bij Vidi Square moeten nu allemaal terugdraaien en passeren twee keer voorbij onze deur.” Een andere dame vindt dat ze afgesneden werd van het dorp en te ver moet omrijden. Dat de Keulsebaan helemaal een fietsstraat wordt, vindt ze wel positief. Er komt een teller aan het Fatimadomein om te zien of er nu meer verkeer door de Fatimalaan en Vroegeinde binnendoor rijdt.

Iedereen kon zijn visie geven. 

Iedereen kon zijn visie geven. ©  kma

De fietszones in Massenhoven en de fietsstraat in Viersel worden omgevormd tot zone 30, omdat de straat er nog breed genoeg is om een fiets voorbij te steken. In de schoolomgeving van Viersel wordt het eenrichtingsverkeer omgekeerd. De proefopstelling bleek niet ideaal.

Kussens

Kathleen Van den Steen woont in de Roosten in Pulderbos. Zij vindt het goed dat de rijbaankussens dichter bij elkaar worden gelegd. “Voorlopig heb ik nog niet het gevoel dat er trager wordt gereden, maar ik ben blij dat ze er liggen. Eigenlijk zou ik vooral willen dat het duidelijker aan automobilisten kan worden gemaakt dat er fietsers uit het paadje vanuit de Bakkerijstraat of Herdersweg de Roosten kunnen opdraaien. Veel scholieren van het VTI nemen dit de paadje. Je ziet hen niet goed aankomen.”

Ook in de Kruisdreef wordt de snelheid geremd met verkeerskussens. Uit de post-its bleek dat sommigen de oude verkeersremmende plastieken paaltjes verkozen, maar die werden vaak aan flarden gereden. Een andere buur wil er liever bloembakken. Het is zoals iemand opmerkte: “’t Is moeilijk om voor iedereen goed te doen.”

 

 ©  kma

 

 ©  kma

Vastgoed

Jobs in de regio