Onder meer het Santo Tomàsplein en het horecagedeelte van de Corbiestraat worden maximaal vergroend. 

Onder meer het Santo Tomàsplein en het horecagedeelte van de Corbiestraat worden maximaal vergroend. © rr

Gemeentebestuur kiest voluit voor verkeersluw groen hart Mol centrum

Mol -

Het gemeentebestuur van Mol gaat voluit voor een groene transformatie van de uitgaansbuurt Corbiestraat, Santo Tomàsplein en Rondplein tegen 2024. Daarnaast krijgt het Rondplein extra parkeerplaatsen en wordt er in de Smallestraat een nieuwe centrumparking aangelegd.

Eind vorig jaar startte de gemeente Mol onder de naam ‘Een groen hart voor MooiMol’ een participatietraject met workshops, een infomarkt en een online bevraging over de vergroening en ontharding van het horecagedeelte van de Corbiestraat, het Santo Tomàsplein en het Rondplein. Zo konden inwoners, horeca-uitbaters, centrumhandelaars, marktkramers en foorreizigers hun mening geven over drie scenario’s: van een eerder beperkte tot maximale vergroening.

Maximale vergroening

“Bij onze inwoners is er een groot draagvlak voor maximale vergroening en verkeersluwe wandelzones ”, zegt schepen van Openbare Werken André Verbeke (N-VA). “De horeca-uitbaters hopen op grotere terraszones die niet wekelijks moeten worden opgebroken voor de markten. Handelaars vroegen compenserende maatregelen voor parkeerplaatsen die wegvallen in het projectgebied. En marktkramers en foorreizigers willen absoluut in de hart van Mol centrum blijven. Op basis van de diverse opmerkingen heeft studiebureau Sweco nu een nieuw conceptplan opgesteld. De komende maanden wordt dat verder bijgestuurd en uitgewerkt. We willen in de loop van volgend jaar starten met de realisatie van het project zodat in de loop van 2024 klaar is.”

Het nieuwe plan kiest voor een maximale vergroening en sfeervolle beleving voor het Santo Tomàsplein en de horecazone van de Corbiestraat. Deze zones worden verkeersluwe wandelzones met aantrekkelijke zit- en beleefplekjes, waarbij de private parkeermogelijkheden via stapvoets verkeer bereikbaar blijven. De publieke parkeerplaatsen verdwijnen definitief in beide zones, maar worden met een surplus aan parkeerplaatsen gecompenseerd binnen de handelskern.

Het huidige Rondplein geeft een troosteloze aanblik op een grijze voorjaarsdag.

Het huidige Rondplein geeft een troosteloze aanblik op een grijze voorjaarsdag. © Tommy Maes

Heraanleg Rondplein

Drie zijdes van het Rondplein worden omgevormd tot verkeersvrije wandelpromenades met ruimte voor maximale vergroening en grotere terrassen. Het plein wordt ook heraangelegd. “Het huidige Rondplein is door de kasseien slecht toegankelijk voor onder meer oudere mensen en rolstoelgebruikers. Daarnaast is het niet duidelijk aangegeven hoe auto’s op het plein moeten rijden. Een doordachte heraanleg moet die problemen oplossen en daarnaast komen er zelfs achttien extra parkeerplaatsen bij. De markten en de jaarlijkse kermis blijven behouden in het centrum. Door een aangepaste marktopstelling komt er ook een veel betere kruisbestuiving tussen de horeca en de marktkramen”, zegt Verbeke. De verkeersafwikkeling naar en van het Rondplein verloopt in de toekomst volledig via de noordzijde, tussen de Corbiestraat-Lakenmakersstraat en Sint-Pieterstraat.

Op de recent aangekochte gronden in de Smallestraat achter Schouwburg Rex wil de gemeente een gloednieuwe centrumparking aanleggen met een grote fietsenstalling en 25 parkeerplaatsen. “Met de extra parkeerplaatsen op het Rondplein en de nieuwe parking in de Smallestraat compenseren we de veertig parkeerplaatsen die op het Santo Tomàsplein en de horecazone van de Corbiestraat verdwijnen”, vertelt Verbeke. “De helft van die parkeerplaatsen zijn al sinds de invoering van de verkeersvrije Corbiestraat al niet meer beschikbaar.”

Aangeboden door onze partners
Meer nieuws uit de Kempen

citta Kempen

Mobiliteit in de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio