Over twee jaar zouden de kasseien in de Otterstraat verdwenen moeten zijn. 

Over twee jaar zouden de kasseien in de Otterstraat verdwenen moeten zijn. © Bert De Deken

Kasseien en parkeerplaatsen eruit in Otterstraat, die veiliger en comfortabeler wordt

Turnhout -

Met stedelijke middelen en Vlaamse subsidies wordt de komende jaren het Turnhoutse stadshart vernieuwd. De Otterstraat is in 2024 als eerste aan de beurt. Er komen een nieuw wegdek en een nieuwe inrichting.

Wouter Adriaensen

Wie wel eens met de fiets over de kasseien van de Otterstraat, tussen de Grote Markt en de Draaiboomstraat, ‘gedokkerd’ heeft, weet hoe verraderlijk die kunnen zijn. “Die heraanleg was al voorzien in onze meerjarenplanning”, zegt schepen voor Mobiliteit en voor Wegen- en Groenbeheer Marc Boogers (Groen). “Dankzij de Vlaamse subsidies van Veerkrachtige steden kunnen we nu het openbare domein langs de oost-westas door het centrum heraanleggen. Het gaat om de vernieuwing van de Merodelei, Gasthuisstraat en Otterstraat, die als eerste aan de beurt komt.”

De invulling van de Otterstraat veranderde de voorbije decennia stevig. De horeca verdween uit het deel het dichtst bij de Grote Markt, aan het andere uiteinde maken bedrijven en winkels plaats voor diensten. “De straatinrichting, die dateert uit 1988, is afgeleefd en voorbijgestreefd. Bovendien zijn de stoepen en parkeerplekken te smal. De Otterstraat moet veiliger en comfortabeler, met meer ruimte voor fietsen in beide richtingen en, waar de breedte het toelaat, straatvoorzieningen zoals parkeerruimte, fietsstallingen, groen, een terras of een zitruimte.”

Betonstraatstenen

De referentie voor de herinrichting is de Patersstraat, waar de ervaringen goed zijn en zodat er eenheid komt in de inrichting en het gebruik van de straten in het centrum. “De kasseien worden vervangen door blauwe betonstraatstenen”, legt schepen Boogers uit. “In de woonzone worden dat er grijze.”

De ondergrondse parking van Turnova maakt het mogelijk om de parkeerplaatsen in het eerste deel, van de Grote Markt tot de Kwakkelstraat, te schrappen. Een los- en laadzonee kan wel half op de rijweg voorzien worden. De kruising tussen Kwakkelstraat en Klinkstraat wordt ontworpen op maat. De bushalte en kunstwerk Meander, dat herinnert aan de beek die er stroomde, blijven behouden.

Appreciatie

Ondertussen zijn de plannen voorgesteld aan de gemeenteraadscommissie en aan de bewoners. “Er was veel appreciatie voor de vervanging van de kasseien”, stelde de schepen vast. “De politie gaat extra aandacht besteden aan verkeersovertredingen zoals parkeren en veel fietsen op de stoep. Begin juli stellen we een schetsontwerp voor aan de buurt.”

De heraanleg is gepland voor begin 2024. Met stedelijke middelen wordt datzelfde jaar ook de Warandestraat tussen Zegeplein en Sint-Antoniusstraat heraangelegd, eveneens met aandacht voor de fietsveiligheid.

Aangeboden door onze partners
Meer nieuws uit de Kempen

citta Kempen

Mobiliteit in de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio