Ruim een miljoen Vlamingen luistert naar ‘De Madammen’ en andere programma’s op Radio 2. 

Ruim een miljoen Vlamingen luistert naar ‘De Madammen’ en andere programma’s op Radio 2. ©  © VRT - Joost Joossen

Joe is nu de derde grootste radiozender van Vlaanderen. 

Joe is nu de derde grootste radiozender van Vlaanderen. ©  JOE

1 / 2
thumbnail: Ruim een miljoen Vlamingen luistert naar ‘De Madammen’ en andere programma’s op Radio 2. 
thumbnail: Joe is nu de derde grootste radiozender van Vlaanderen. 

Radio 2 blijft met voorsprong grootste zender gevolgd door Qmusic en Joe, Nostalgie zit Studio Brussel op de hielen

Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) heeft zijn kwartaalcijfers voor de Vlaamse radiozenders weer bekendgemaakt. Radio 2 blijft in de eerste drie maanden van het jaar nog steeds de grootste zender. Maar opvallend is vooral de tuimeling die Studio Brussel maakt. Eind vorig jaar was de jongerenzender van de VRT nog de derde grootste zender. Nu is die pas op plaats zes terug te vinden, op de voet gevolgd door Nostalgie

Eva De Poorter

De VRT heeft in de periode tussen januari en april elke 2,6 miljoen luisteraars ontvangen bij zijn verschillende radiozenders. Daarvan is Radio 2 de grootste slokop. Met een marktaandeel van 28,3 procent en 1,2 miljoen luisteraars mag de ‘Grootste familie van Vlaanderen’ die titel blijven behouden. Radio 1 is de tweede grootste zender van de VRT, met 8,8 procent marktaandeel. MNM blijft stabiel met 7,5 procent marktaandeel. In het marktaandeel van 12-24-jarigen – de doelgroep van de zender – stijgt dat cijfer wel van 18 naar ruim 22 procent. Ook klassieke zender Klara blijft stabiel, met een marktaandeel van 2,4 procent.

Opvallend is de tuimelperte die Studio Brussel dit kwartaal maakte. Haalde ze in het laatste kwartaal van 2021 nog een mooie 9,8 procent, en bijgevolg de derde grote zender van Vlaanderen, dan is dat nu een pak minder. StuBru strandt op 6,8 procent. “Studio Brussel voelt als muziekzender het meest hoe het luistergedrag verandert”, geeft Els Van de Sijpe, manager VRT Radio & Audio als verklaring. “Waarbij luisteraars makkelijk switchen tussen live luisteren, streamen of kiezen voor podcasts en andere audiovormen. We zetten hard in om Studio Brussel ook in deze snel veranderende digitale context sterk en revelant te houden. Tegelijk brengen we alle audio- en muziekbeleving ook samen op VRT Max. Daar vind je ook onze submerken als Klara Continuo, Radio 2 Bene Bene, MNM Hits of StuBru De Tijdloze, samen al goed voor een groeiend marktaandeel van 2,3 procent.”

Joe derde grootste

Bij DPG Media zien ze hun grootste radiozender op plaats twee stranden, Qmusic haalde 12,7 procent marktaandeel. Joe is nu de derde grootste zender, met 11 procent marktaandeel. Ze komen van 8,66 procent. “Ik ben heel blij met dit resultaat”, klinkt het bij Robin Vissenaekens, channel manager Joe. “Joe is nog nooit zo groot geweest. Het toont dat onze luisteraars Joe echt omarmen: ze luisteren op het werk en thuis graag en lang naar Joe.”

Nostalgie tot slot blijft ook stabiel, met een lichte stijging van 0,3 procent. Het marktaandeel lag het voorbije kwartaal op 6,3 procent. Op dagbasis wint Nostalgie 40.000 luisteraars.

*Het gaat telkens om het marktaandeel, gemeten bij een publiek vanaf 12 jaar tenzij anders vermeld.

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio