©  AFP

Ferrari schrijft motor van Charles Leclerc af: gridstraf lonkt voor rivaal van WK-leider Max Verstappen

Ferrari heeft in de aanloop naar het Grand Prix-weekeinde in Canada bekendgemaakt dat de motor, die Charles Leclerc vorige week gebruikte in Baku, niet meer te repareren is.

Erik van Haren

Leclerc viel in Baku uit, terwijl hij aan de leiding lag. In mei gaf zijn motor er in Barcelona ook al de brui aan. Toen schreef Ferrari ’slechts’ twee motoronderdelen af: de turbo en de MGU-H.

“Een mogelijke onderzoek van het falen van de motor is dat het mogelijk is ontstaan als gevolg van het probleem in Spanje”, stelt Ferrari een statement. “We werken nu aan tegenmaatregelen om het pakket te versterken en de situatie is onder controle.”

Voor Leclerc wordt het nu al penibel wat motoronderdelen betreft. Coureurs mogen drie motoren per seizoen gebruiken zonder tegen gridstraffen aan te lopen. Wat turbo’s betreft zat de Monegask al aan drie componenten. Neemt Leclerc in Montreal een nieuwe turbo in gebruik, dan krijgt hij een gridstraf van tien plekken. Hij begon de eerste vrije training in Montreal met ’slechts’ een nieuwe motor. Mogelijk kiest hij later dit weekeinde alsnog voor een nieuwe turbo.

“We zitten zeker niet in de beste situatie”, aldus Leclerc, eerder op de dag tijdens de persconferentie. “We bekijken nog wat handig. Het is waar dat je hier goed kan inhalen, dus dat kan van belang zijn en daar hebben we het ook over gehad, maar de komende drie à vier races komen we ook circuits tegen waar prima valt in te inhalen. We hebben nog geen beslissing voor de race genomen.”

Gezien het maximale aantal motoren zal Leclerc later in het seizoen sowieso nog tegen meer straffen aanlopen. Max Verstappen nam in Baku pas voor het eerst een nieuwe krachtbron in gebruik.

Yuki Tsunado krijgt sowieso een gridstraf. Hij gebruikt in Canada een volledig nieuwe motor en zal de race vanaf de laatste plaats moeten aanvangen.

Vastgoed

Jobs in de regio