De nieuwe situatie na de heraanleg, met een rotonde waar je ‘gewoon’ aan de rechterkant opdraait. 

De nieuwe situatie na de heraanleg, met een rotonde waar je ‘gewoon’ aan de rechterkant opdraait. ©  jaa

Schilde wereldnieuws: ‘enige Engels rondpunt’ van Europese vasteland sneuvelt

De Cirkellaan was tot voor kort het enige rondpunt in Europa waarop je met de klok mee moest rondrijden. Dit curiosum bestond al langer, maar toen ik er weet van kreeg en er de focus op legde naar aanleiding van intussen bijna uitgevoerde plannen om de straat opnieuw aan te leggen en de rijrichting om te keren, lokte dit de interesse van nationale en zelfs Britse perscollega’s.

Nieuws melden? Tip hier onze redactie

Jan Auman, 55

Werkt sinds 2014 voor GVA 

jan.auman@skynet.be

gva.be/tip of sms gratis naar het nummer 8100

Meer nieuws uit Schilde? Volg onze Facebookpagina Gazet van Schilde

De meeste Schildenaren, zeker die in de villawijk Steynhoeve, waren het natuurlijk gewend, maar eigenlijk was het best ongewoon. Een feitelijk rondpunt waar liefst acht straten op uitkomen, maar waar verkeersborden de naderende chauffeurs toch verplichten om links te rijden.

“Dat zie je buiten deze plek in onze wijk Steynhoeve alleen in Groot-Brittannië, waar ze overal links rijden”, lachte Olivier Verhulst (Open Vld), schepen van Mobiliteit, tijdens een gemeenteraad.

Zo’n raadszitting is zoals een voetbalwedstrijd. Er is vaak zeventig minuten niks te beleven, tot plots een wonderbaarlijk doelpunt uit de lucht komt vallen. Op de persbanken in de raadzaal – in sommige gemeenten moeten we tevreden zijn met een ongemakkelijke stoel – komt het er dan op aan om niet in te dommelen tijdens ellenlange discussies of uiteenzettingen over weinig interessante onderwerpen.

Boswachters

Die februariavond in 2020 was het dus schepen Verhulst die zonder dat hij het zelf goed besefte mij de voorzet gaf, die ik wel nog zelf nog moest binnenkoppen. De laconieke mededeling over dat Engels rondpunt moest natuurlijk gestaafd en verder uitgezocht worden.

“Het is historisch zo gegroeid”, zei Verhulst de volgende dag in een interview. “Ooit was dit één groot bosgebied. En in het midden van dat rondpunt, of de cirkel zo je wil, heeft altijd een huis gestaan dat door boswachters gebruikt werd. Er liepen vanuit verschillende delen van het bos paden naar dat huis. Met de verkaveling van de wijk Steynhoeve werden die paden één na één verhard en nog steeds verbonden door die cirkelvormige straat. Er staat trouwens nog altijd een huis het midden.”

Mijn reportage in GVA over dit bizar verkeerskundig erfgoed trok de aandacht van de andere nieuwsredacties. Vervolgens werden in Brussel ook de plaatselijke correspondenten van BBC en andere Engelse nieuwmedia geprikkeld door die ‘roundabout’ in Schilde. Burgemeester Dirk Bauwens (N-VA) mocht zijn eerste interview geven in het Engels.

Schepen Peter Mendonck op de iconische foto waarop hij de toekomstige rijrichting op de Cirkellaan aanwijst, terwijl het verkeersbord achter hem nog naar links wijst.

Schepen Peter Mendonck op de iconische foto waarop hij de toekomstige rijrichting op de Cirkellaan aanwijst, terwijl het verkeersbord achter hem nog naar links wijst. © JAA

Fietsers

De Cirkellaan stond niet bekend als gevaarlijk, ook omdat het verkeer op de cirkelvormige straat altijd voorrang heeft op dat vanuit de straatjes die er nu links op uitkomen. Omdat het officieel geen rondpunt was, werd de verkeerswetgeving niet met voeten getreden. Maar ideaal was de verkeerssituatie niet, vonden verkeersdeskundigen. Peter Mendonck van N-VA, Verhulsts collega-schepen, was er als de kippen bij om met de plannen in de hand aan te kondigen dat de rijrichting na de heraanleg zou veranderen.

Niet de Brexit, maar de nood aan riolering in deze straat, heeft de gemeente ertoe aangezet om haar Engelse ‘roundabout’ te regulariseren. “De nu vele te brede rijweg van zes meter wordt teruggebracht tot vier meter. Dat zal het verkeer trager doen rijden en biedt ons de mogelijkheid om er een fietspad naast te leggen, afgescheiden door een haag. De rijrichting wordt meteen omgekeerd, maar omdat de Cirkellaan een statuut van voorrangsweg krijgt, zal er zich geen probleem stellen met het verkeer dat vanuit de acht verbonden straten komt. Haaientanden zullen die chauffeurs aanzetten tot het nog steeds verlenen van voorrang aan het verkeer op de Cirkellaan”, aldus Mendonck.

GPS

En zo geschiedde, of toch bijna. De werken zijn nu zo goed als voltooid. Maar voor de schop in de grond kon, moest er binnen het schepencollege eerst nog een politiek stormpje tot bedaren worden gebracht. Open Vld stemde tegen het voorstel omdat haar achterban – goed vertegenwoordigd in de wijk Steynhoeve – geen gelegenheid had gekregen zich uit te spreken over de kwestie.

De Cirkellaan nieuwe stijl is intussen vrijgegeven voor het verkeer. Aan verkeersborden en haaientanden geen gebrek. Maar voor wie blind op GPS rijdt, is het toch nog oppassen. Die geeft voorlopig nog verkeerd aan dat je het rondpunt links moet oprijden. Niet doen!

De toestand na de recente heraanleg voor wie de Cirkellaan nadert.

De toestand na de recente heraanleg voor wie de Cirkellaan nadert. © JAA

Links of rechts? Het was lang onduidelijk in welke richting het dossier Cirkellaan nu zou draaien.

Links of rechts? Het was lang onduidelijk in welke richting het dossier Cirkellaan nu zou draaien. © JAA

Vastgoed

Jobs in de regio