© AFP

Charles Leclerc tot opgave gedwongen door motorpech, Verstappen op het hoogste schavot in GP van Azerbeidzjan

Dubbele opgave voor Ferrari, eenvoudige zege voor Max Verstappen: voor de Nederlander verliep de Grote Prijs van Azerbeidzjan volgens een perfect scenario. In het kamp van Charles Leclerc mag men zich ondertussen serieuze vragen beginnen te stellen. Drievoudige analyse van de race in Bakoe.

Gert Vermersch

Nul op vier: Leclerc in de put

Bij elk van de laatste vier races stond Charles Leclerc met zijn ­Ferrari op de poleposition. De Monegask wist bij elk van die grand prix ook aan de leiding te rijden, maar hij kon het nooit ­afmaken. Het is al twintig jaar geleden – toen was het Juan-Pablo Montoya met een Williams – dat een rijder nog zo een trieste reeks neerzette. Bij Ferrari zit men ­uiteraard met de handen in het haar. Ook in Spanje moest Leclerc al met een kapotte krachtbron naar de kant, en in Azerbeidzjan gingen bij Zhou (Alfa) en Magnussen (Haas) nog twee andere Ferrarimotoren in rook op.

“Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn”, stelde een duidelijk ­gedegouteerde Leclerc vlak na zijn opgave. “We hebben duidelijk een snelle wagen, een auto die in de eerste paar races van dit ­seizoen prachtig presteerde. ­Uiteraard hebben we de wagen sindsdien wat laten evolueren, maar niet heel ingrijpend. Dit is triest, heel triest.”

Verstappen met een beetje hulp

De opgave van Leclerc kwam Verstappen al heel erg goed uit, maar ook teammaat Sergio Pérez werd opnieuw verplicht zich naar de ­Nederlander te buigen. De Mexicaan, die bij de start de ­leiding had genomen, kreeg na een paar ronden de boodschap ‘no fighting’. Verstappen schoof makkelijk langs zijn teammaat en werd nadien nooit meer bedreigd. Pérez kon op geen ­enkel moment het tempo van de Nederlander aan en stak het na afloop van de race op de banden. “De slijtage van de mediumband zorgde ervoor dat ik wat tijd moest laten liggen”, stelde Pérez.

Maar zijn lichaamstaal sprak boekdelen. Pérez mag dan wel naar de tweede plaats in de ­WK-tussenstand zijn geschoven – 13 punten voor Leclerc, 21 achter Verstappen – hij besefte maar al te goed dat hij nooit een bedreiging voor Max Verstappen zal mogen vormen. Zelfs al probeert Red Bull-teambaas Christian Horner iedereen van het tegendeel te over­tuigen.

Stuiteren wordt gevaarlijk

Op het stratencircuit van Bakoe, met een recht stuk van 2,2 kilo­meter, werd het stuiterprobleem bij zo goed als alle wagens nog maar eens pijnlijk duidelijk. En dat laatste mag u best letterlijk nemen. Halverwege de race schreeuwde Lewis Hamilton het uit van de pijn, want zijn rug werd door de ­klappen tegen het asfalt danig op de proef gesteld. Na de race had de Brit ook duidelijk moeite om uit zijn wagen te ­geraken.

“Het is wachten tot het moment dat het stuiteren een echt gevaarlijk incident oplevert”, stelde ­Mercedesteammaat George ­Russell, die als derde opnieuw voor Hamilton finishte. “Dit moet echt een keer serieus fout lopen. Door het stuiteren kunnen we met 300 per uur amper de wagen in een rechte lijn houden. Omdat mijn hoofd zo aan het schudden is, kan ik ook amper zien waar ik hoor te remmen. Misschien ­moeten de technische regels maar eens ­grondig herbekeken ­worden.”

Vastgoed

Jobs in de regio