Luk Lammens van Bank Van Breda en schepen Koen Kennis roepen werknemers op om eens niet met de wagen te rijden naar het werk. © Joris Herregods

Werknemers gaan voor ‘30 dagen minder wagen’ in juni

Antwerpen -

De stad Antwerpen springt mee op de campagne 30 dagen minder wagen in juni van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. Slim naar Antwerpen grijpt dit aan om nog meer werkgevers te helpen in het overtuigen van hun werknemers om eens niet met de wagen naar het werk te komen.

Sacha Van Wiele

Slim naar Antwerpen zet al enkele jaren in op bedrijven in de stad. Ze krijgen advies op maat. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld hun werknemers gratis (elektrische) fietsen, speedpedelecs en openbaar vervoer laten uitproberen. Al 127 werkgevers zijn aangesloten bij Slim naar Antwerpen, goed voor bijna 57.500 werknemers.

“Wat mooi is aan deze campagne is dat ze mensen uitnodigt om na te denken over hun verplaatsingen, dit op een niet dwingende manier”, zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “Het is een oproep tot zelfreflectie en gedragswijziging. Werkgevers spelen daar een belangrijke rol in omdat zij grote groepen mensen kunnen bereiken.”

Het startschot voor de campagne is gegeven bij Bank Van Breda op de Scheldekaaien, één van de bedrijven die reeds samenwerken met Slim naar Antwerpen.

“We kiezen voor evolutie, niet voor revolutie, maar het moet wel snel gaan”, zegt Luk Lammens, woordvoerder van de Bank Van Breda. “Zo verhoogden we de fietsvergoeding voor onze werknemers naar 0,35 euro per kilometer. In het bedrijf zijn er kleedkamers en fietsenstallingen. Met deze campagne hebben we intern in het bedrijf een wedstrijd lopen waarbij we collega’s oproepen om minstens één dag per week niet met de wagen te komen.”

www.sna.be

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio