© Shutterstock

Drie Antwerpse taxidiensten bundelen de krachten: BEEP+ moet antwoord bieden op Uber

Antwerpen -

De Antwerpse taxibedrijven DTM en VHF en het digitale taxiplatform voor zelfstandige chauffeurs BEEP slaan de handen in elkaar. Onder de noemer BEEP+ willen ze zich met één centrale dispatching en één boekingsapp wapenen voor de toekomst. “We zullen ook werken met een vaste prijs en schaffen de meter dus af.”

Elien Van Wynsberghe

Ze hebben flink wat hinder ondervonden van de coronacrisis. “Daar moeten we niet flauw over doen”, zeggen Steve Van Avermaet van DTM Taxi en Steven Van Hoof van VHF Taxi. “Zeker omdat we sterk gelieerd zijn aan de horecasector. Daarom zijn we op zoek gegaan naar manieren om onze efficiëntie te verhogen.”

Het resultaat is een verregaande samenwerking tussen DTM, VHF en BEEP. De drie delen vanaf nu één dispatching en één app. Daarmee willen ze een antwoord bieden op diensten als Uber. “Wij willen ons beter wapenen tegen bepaalde platformen, die zich vandaag nog al te dikwijls in een grijze zone qua wetgeving bevinden. Samen staan we sterker.” Op 1 juni gaat de boekingsapp live.

BEEP+ roept ook andere taximaatschappijen op om zich aan te sluiten bij het nieuwe platform. “We weten dat zeker kleinere bedrijfjes nood hebben aan een initiatief als dit. Vaak zijn het de zaakvoerders zelf die daar aan de dispatching zitten en die ’s nachts hun bed uitmoeten om een aanvraag te behandelen.”

Klanten van DTM kunnen vanaf nu ook een VHF-wagen voor de deur krijgen of omgekeerd.

Klanten van DTM kunnen vanaf nu ook een VHF-wagen voor de deur krijgen of omgekeerd. © rr

Geen lopende meter meer

De drie taxidiensten maken zich sterk dat de samenwerking ook hun klanten ten goede komt. “Onze totale vloot wordt veel groter. Klanten van DTM kunnen vanaf nu ook een VHF-wagen of een wagen van een BEEP-chauffeur voor de deur krijgen. Mensen zullen dus sneller bediend worden en dat in een groter gebied. Onze chauffeurs zullen op hun beurt door deze manier van werken veel minder zogeheten lege kilometers moeten rijden.”

En nog een opvallende ingreep: de klassieke meter, die schaffen ze af. “We zullen werken met een vast bedrag zoals BEEP dat vandaag al doet. Klanten weten dus op voorhand hoeveel ze moeten betalen voor hun rit wanneer ze boeken via de app.” Van Avermaet stelt dat die wijziging geen prijsstijging met zich zal meebrengen. “Want als het file is – en we kennen allemaal het verkeer in Antwerpen – heb je geen meter meer die blijft doorlopen.”

En dan nog praktisch: klanten die telefonisch een taxi willen boeken, kunnen dat nog steeds op de oude nummers van alle drie de taxidiensten. “Achter de schermen zal hun oproep dan binnenkomen bij dezelfde dispatching.”

Het logo van BEEP+. Op 1 juni gaat de boekingsapp live.

Het logo van BEEP+. Op 1 juni gaat de boekingsapp live. © rr

CITTA

Aangeboden door onze partners

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio