© rtv

Na acht jaar bouwen: nieuwe weg en Margaretatunnel achter Mechels station openen op 27 juni

Mechelen -

Margaretatunnel. Dat is de naam van de nieuwe 755 meter lange tunnel onder de Leuvense Vaart die deel uitmaakt van de tangent in Mechelen, waarmee de stad Margareta van Oostenrijk eert. De opening van de nieuwe verbinding is gepland op maandag 27 juni. Daar gaat nog een feestweekend aan vooraf waarbij Mechelaars de nieuwe verbinding ook te voet of met de fiets kunnen ontdekken.

Sven Van Haezendonck

Aan de tangent wordt al sinds eind 2014 gewerkt. Hij verbindt de Brusselsesteenweg (N1) in Mechelen-Zuid met het Douaneplein (N15) en moet op die manier de vesten (R12) ontlasten van doorgaand verkeer. Afgelopen zondag ging een eerste gedeelte van de nieuwe verbinding open voor het verkeer: het stuk tussen Brasserie Passade op de Brusselsesteenweg en het kruispunt met de Jubellaan.

Mechelen eert Margareta van Oostenrijk door de nieuwe tunnel van de tangent naar haar te noemen. Stadsgids Chris De Mey was graag figurant van dienst. 

Mechelen eert Margareta van Oostenrijk door de nieuwe tunnel van de tangent naar haar te noemen. Stadsgids Chris De Mey was graag figurant van dienst. ©  Dirk Vertommen

Die gedeeltelijke openstelling was nodig om de volledige tangent aan te sluiten op de Brusselsesteenweg en dat brengt verkeershinder met zich mee. Vooral op de Postzegellaan richting E19 is het aanschuiven geblazen. “Maar die hinder is van tijdelijke duur”, zegt Rudy Van Camp, woordvoerder van Mechelen in Beweging. Eind juni moet de tangent helemaal opengaan voor het verkeer. “Als alle veiligheidstesten goed verlopen, is maandag 27 juni de openingsdatum. Voor de drukte op de vesten zal de openstelling van de tangent een groot verschil maken”, vertelt Van Camp.

LEES OOK. Hele dag door aanschuiven op Postzegellaan om richting tangent te rijden

In de tunnel en op de tangent zijn de laatste werken bezig. 

In de tunnel en op de tangent zijn de laatste werken bezig. ©  Dirk Vertommen

Vandaag maakte Mechelen in Beweging ook de naam bekend van de 755 meter lange tunnel onder het kanaal Leuven-Dijle die ook de stationsparking ontsluit: de Margaretatunnel, een eerbetoon aan Margareta van Oostenrijk. In de zestiende eeuw maakte zij als landvoogdes Mechelen tot de bestuurlijke en culturele hofstad van de Nederlanden, een van de grootste bloeiperiodes uit de geschiedenis van de stad. “Ze is van onbesproken gedrag en door vrijwel iedereen gekend”, zegt Rudy Van Camp.

“Ze heeft onze stad echt op de kaart gezet”

“Ik vind het een fantastische keuze. Margareta van Oostenrijk heeft onze stad echt op de kaart gezet”, reageert Karine Decoster, voorzitter van Stadsgidsen Mechelen. De landvoogdes had haar paleis in het huidige gerechtshof in de Keizerstraat en regeerde vandaaruit over de Nederlanden. “Margareta voedde hier ook haar neefje Karel V op en drie van zijn zussen. Het is heel terecht dat ze een standbeeld kreeg”, vertelt Decoster.

Het standbeeld van Margareta van Oostenrijk op de Schoenmarkt in Hartje Mechelen. 

Het standbeeld van Margareta van Oostenrijk op de Schoenmarkt in Hartje Mechelen. © Sven Van Haezendonck 

Nu geeft Margareta dus ook haar naam aan een tunnel. Marcel Kocken, de bekende stadsgids, is eerder een koele minnaar. “Een tunnel om het verkeer door te jagen naar Margareta noemen, alles kan natuurlijk. Het kind moet een naam hebben. Misschien hadden ze beter voor een eenvoudige naam gekozen die paste bij de omgeving”, zegt hij.

Sterk staaltje bouwkunde

De tunnel met telkens twee rijvakken in iedere richting is sowieso een sterk staaltje bouwkunde. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, ligt hij niet in het water. “De vaart is amper 3,5 meter diep, maar daaronder bevindt zich wel nog heel wat grondwater. Daarom beschikt de tunnel over een pompinstallatie die in werking treedt wanneer dat nodig is”, legt Rudy Van Camp uit.

Veel aandacht gaat er ook naar veiligheid. De hulpdiensten werden vanaf het begin betrokken bij het ontwerp. In het diepste deel van de tunnel werd een evacuatieschacht gebouwd die bovengronds toegang geeft tot de Geerdegemvaart. “Als gevolg van de nieuwste en strengere normen hebben we begin dit jaar nog extra computergestuurde ventilatoren geplaatst. In geval van brand moeten ze een luchtvrije koker garanderen”, vertelt de woordvoerder.

Ook Vlaams minister Bart Somers, burgemeester Alexander Vandersmissen en eerste schepen Patrick Princen kwamen al even een kijkje nemen. 

Ook Vlaams minister Bart Somers, burgemeester Alexander Vandersmissen en eerste schepen Patrick Princen kwamen al even een kijkje nemen. ©  Dirk Vertommen

Feestweekend

De geplande opening van de tangent en de tunnel op 27 juni wordt voorafgegaan door een openingsfeest. “Door de werken hebben we de Mechelaars de voorbije jaren miserie bezorgd. Nu is het stilaan tijd om te feesten”, zegt Van Camp. Zaterdagavond 25 juni vindt er in de tunnel een muziekoptreden plaats. “Zondag 26 juni van 10 tot zeker 17u stellen we de tangent open voor alle geïnteresseerden. Je kunt dan de tangent zowel te voet als met de fiets ontdekken en er zal heel wat randanimatie zijn.”

De overeenkomst voor het hele project dateert al uit 2008, de eerste bouwvergunning van 2011. “Maar binnenkort is het eindelijk zover. Met deze nieuwe Margaretatunnel en de tangent maken we onze stad klaar voor de toekomst. Het is de aanzet voor ons volgende grote project: van onze vesten een bloeiende boulevard maken”, zegt Vlaams minister Bart Somers (Open Vld), titelvoerend burgemeester.

LEES OOK. Nieuwe berekening betwist dat je extra kilometers moet rijden door nieuwe Mechelse vesten: “Het zijn er 13 miljoen minder”

De autotunnel is zo goed als klaar. 

De autotunnel is zo goed als klaar. ©  Dirk Vertommen

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Aangeboden door onze partners

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio