© Joren De Weerdt

Heist zet in op online communicatie om papierberg te verkleinen: “We voorzien alternatief voor wie digitaal minder vaardig is”

Heist-op-den-Berg -

Het lokale bestuur van Heist-op-den-Berg gaat samenwerken met Digitaal Vlaanderen om de digitale communicatie met de burger via het online overheidsplatform eBox te stroomlijnen. Een koppeling van het online Mijn Burgerprofiel en de applicaties van Cipal Schaubroeck, een van de IT-partners van het lokale bestuur, moet ervoor zorgen dat het aantal papieren documenten afneemt.

Kristof Van Rompaey

“Mijn Burgerprofiel is een applicatie van de Vlaamse overheid die alle officiële gegevens en de persoonlijke overheidsadministratie van burgers verzamelt”, legt schepen van ICT Carl Verelst (CD&V) uit. “Je kunt er bijvoorbeeld de status van je aanvragen en dossiers raadplegen en opvolgen. Dankzij de koppeling kunnen burgers er op termijn ook facturen, aanmaningen, aanslagbiljetten, fiscale fiches, oproepingsbrieven, documenten, loonfiches, enzovoort ontvangen.”

Om na te gaan of burgers hun digitale eBox al hebben geactiveerd, kan het lokale bestuur aansluiten op de applicatie Slimme post van Cipal Schaubroeck. “Nu weten we niet of een burger de eBox gebruikt en sturen we de meeste briefwisseling nog per post. Dat is kostelijk en niet erg ecologisch”, stelt Verelst. “Wie digitaal actief is, zal uiteindelijk de briefwisseling van het lokale bestuur enkel nog digitaal ontvangen. Voor wie digitaal minder vaardig is, blijven we een alternatief voorzien. Het lokale bestuur kan ervoor kiezen om documenten zelf af te drukken en te versturen of kan ze laten afdrukken en versturen via Print.vlaanderen, dat onder een raamovereenkomst in opdracht van de Vlaamse overheid werkt.”

Aangeboden door onze partners

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio