©  MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

DISCUSSIE. Ruim miljoen Telenet-klanten kunnen over een maand niet meer rond reclame, een begrijpelijke beslissing?

Telenet gaat over een maand ook zijn oudere televisiedecoders aanpassen zodat kijkers reclame niet altijd meer kunnen doorspoelen. Het gaat om ruim 1 miljoen klanten, zegt de telecomprovider. Begrijp je dat Telenet iets wil doen aan het doorspoelgedrag van kijkers, of erger je je enkel aan reclameblokken? Geef onderaan je mening.

Bron: Belga

Vorig jaar maakte Telenet bekend dat het met de zendergroepen afspraken had gemaakt over een nieuw reclamemodel. Ze kwamen overeen dat kijkers minstens een minuut reclame moeten bekijken, voordat ze hun opgenomen programma’s kunnen bekijken. Daarnaast zouden de reguliere reclameblokken in programma’s opgevraagd via de functie ‘Terugkijk TV’ niet meer kunnen worden doorgespoeld.

Voor de zenders van DPG Media (VTM) en SBS (Play) voerde Telenet dat systeem eind september in op zijn decoders van de nieuwste generatie, de zogenaamde ‘TV-box’. Intussen hebben zowat 400.000 klanten die decoder en dus ook de striktere reclameregels. In de nacht van 23 op 24 juni volgen de andere klanten, nog meer dan een miljoen, bij wie nog een oudere decoder staat.

Compensatie

In ruil voor de niet-doorspoelbare reclame krijgen alle klanten wel de dienst ‘Terugkijk TV’, waarmee ze programma’s van de laatste zeven dagen kunnen opvragen. Daarnaast kondigt Telenet ook een ‘zenderzone’ aan, waar afleveringen van bepaalde programma’s van de laatste 30 dagen te vinden zijn.

Ook concurrent Proximus voerde al beperkingen in op het doorspoelen van reclame, maar gaat nog niet zo ver als Telenet. Proximus-klanten kunnen reclame niet doorspoelen als ze programma’s op aanvraag bekijken. Bij opnames of pauzeren zijn er voorlopig geen beperkingen.

Begrijp je dat Telenet wil voorkomen dat kijkers reclameblokken doorspoelen? Of zie je er enkel een commerciële ingreep in, die het kijkcomfort niet ten goede komt?

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio