Themabeeld. 

Themabeeld. ©  RR

Verbale agressie, pas afsnijden, bruusk voorbijsteken: “Steeds meer agressie tegen leerling-bestuurders”

Het aantal meldingen bij Touring van kandidaat-chauffeurs die met agressie te maken krijgen, stijgt al enkele jaren op rij. In 2019 ging het om 208 gevallen, in 2020 om 215, ondanks de coronacrisis, en in 2021 om 261. “Vooral bestuurders in opleiding die op de achterruit een L hebben kleven krijgen te maken met verbale agressie”, klinkt het.  

svo

Dat komt volgens belangenvereniging van automobilisten Touring vooral omdat zo’n L niet zichtbaar is voor weggebruikers aan de overkant van een kruispunt of op een rond punt. Dan kan er volgens hen al snel kwaad worden gegesticuleerd wanneer de leerling wat treuzelt of twijfelt. “Maar de agressie over het algemeen op de weg is sowieso toegenomen de laatste jaren”, laat Touring weten in een persbericht.

“Dat kan een serieus onveiligheidsgevoel creëren bij de chauffeurs. Naast gesticuleren gaan de andere chauffeurs ook te snel rijden, de leerling de weg afsnijden, bruusk voorbijsteken, of met de lichten of de toeter signalen geven”. Volgens Touring bevestigen de rijscholen het fenomeen.

L aan de voorkant

“Om op de één of andere manier tegemoet te komen aan de toenemende agressie, is het misschien beter om niet alleen op de achterruit maar ook ergens op de voorzijde van het voertuig duidelijk een L te hangen”, zegt Touring. Dat maakt volgens hen situatie meteen ook verstaanbaar voor voorliggers, kruisende voertuigen en chauffeurs die aan de overkant van een kruispunt staan.

“Maar pas op, zo’n L mag niet op de voorruit worden gekleefd, omwille van de zichtbaarheid. Het mag ook niet voor de nummerplaat hangen of de lichten. Het kan wel op de schokdemper of de motorkap.” Touring laat ook weten dat je de L achteraan wél op het venster mag hangen zolang de bestuurder nog voldoende kan zien.

Voor Touring is het duidelijk dat mensen die voldoende willen oefenen, lang genoeg de baan op moeten. “Deze stageperiode bedraagt nu minstens 3 maanden maar er zijn plannen om dat uit te breiden naar minstens 5. Des te meer moet het duidelijk zichtbaar zijn voor de andere weggebruikers. Dit komt bovendien de verkeersveiligheid ten goede want twijfel en aarzeling uit onzekerheid kan ook tot ongevallen leiden”, besluit Touring.

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio