De stad Lier weert sinds 1 maart vrachtwagens op parking De Laag. — © Chris Van Rompaey
Vrachtwagens weldra opnieuw welkom op parking achter kerk Koningshooikt
Vrachtwagenchauffeurs die maximaal op 500 meter van parking De Laag in Koningshooikt (Lier) wonen, mogen hun vrachtwagen daar vanaf 1 juni opnieuw parkeren. Ze moeten hiervoor wel een ‘gemeentelijke parkeerkaart vrachtwagen’ kopen. Het aangepaste parkeerreglement wordt maandag aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
LEES OOK. Stadsbestuur wil geen vrachtwagens meer op parking achter kerk
Het grootste deel van Koningshooikt (Lier) is al jaren een zone waar doorgaand zwaar verkeer (3,5 ton) verboden is. Dergelijke voertuigen mogen er enkel laden en lossen, maar dus niet parkeren. Toch stond het stadsbestuur dat oogluikend toe op parking De Laag. Tot eind februari. De vrachtwagenchauffeurs uit de buurt waren daar niet over te spreken en deden hun verhaal uitgebreid in jouw krant. Ze konden rekenen op de steun van heel wat Hooiktenaars.
Enkele vrachtwagenchauffeurs vroegen en kregen kort daarna een onderhoud met burgemeester Rik Verwaest (N-VA), schepen van Mobiliteit Bert Wollants en de Hooiktse schepenen Thierry Suetens (Open Vld), Ivo Andries (Open Vld) en Annemie Goris (N-VA). Zij wilden niet op de Ring (R16) rond Lier parkeren. Dat gesprek wierp zijn vruchten af, want het stadsbestuur agendeert komende maandag een aanpassing van het parkeerreglement op de gemeenteraadszitting.
Digitale parkeerkaart
“We stellen een gemeentelijke parkeerkaart vrachtwagens voor om te gebruiken op parking De Laag. De houder ervan moet, net zoals de houder van een bewonerskaart, geen parkeerschijf achter zijn voorruit leggen. De gemeentelijke parkeerkaart vrachtwagens kan wel enkel aangevraagd worden door chauffeurs die maximaal op 500 meter van parking De Laag wonen. We zullen ze enkel digitaal aanleveren en ze kost 251,60 euro per jaar. Met deze parkeerkaart kunnen vrachtwagenchauffeurs dus 24/7 op parking De Laag parkeren. We vermoeden dat het om vijf of zes chauffeurs zal gaan”, zegt schepen Bert Wollants.
Het gaat voor alle duidelijkheid om een tijdelijke maatregel. “We werken inderdaad een definitieve oplossing uit”, bevestigt Wollants. “We zijn namelijk bereid om net buiten de bebouwde kom, op openbaar domein, een parking voor vrachtwagens aan te leggen. We onderzoeken momenteel welke aanpassingen daarvoor allemaal nodig zijn, iets wat nog wel enkele maanden in beslag neemt. Ook die nieuwe parking zal enkel door chauffeurs uit de buurt gebruikt mogen worden én met een gemeentelijke parkeerkaart vrachtwagens.
Vrachtwagenchauffeur Polle Bosmans, begin maart op parking De Laag. — © Chris Van Rompaey
De Hooiktse vrachtwagenchauffeur Polle Bosmans is blij met het voorstel van het stadsbestuur. “Ik ben zeer tevreden dat we ons verhaal hebben kunnen doen en dat de burgemeester en de schepenen aandachtig naar ons geluisterd hebben. Ik kan met deze oplossing alleszins leven. Dat die parkeerkaart me 251,60 euro per jaar kost is wel veel geld om te mogen parkeren op openbaar domein. Maar het is nog altijd goedkoper dan dat ik elke dag met mijn eigen auto kilometers zou moeten rijden om tot aan mijn vrachtwagen te geraken.”
LEES OOK. Parkeerverbod vrachtwagens op parking De Laag: “De argumenten van de buurtbewoners slaan nergens op”
Hoofdpunten
Paul Gheysens richt zich “met kwaad oog” naar burgemeester De Wever en (de zaakwaarnemer van) Mintjens: “Het stadionprobleem móét worden opgelost”
LIVE. IN BEELD. Ongeziene sfeer en unieke taferelen op Antwerpviering
Op ontbijt met kampioenenmaker Mark van Bommel: “De elf individuen misschien niet, maar onze ploeg was wel de beste”
LIVE PRO LEAGUE AWARDS. Favoriet Mike Trésor: “Ontgoocheling van zondag is nog niet gaan liggen”